نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 99
اجازه اين بزرگواران مصرف شود. قاسِطين قسط با كسر حرف اوّل به معنى عدالت است و با فتح حرف اول به معنى ظلم و منحرفشدن از راه حق است. مفرد آن قاسط، و جمع آن قاسطين مىآيد. «1» لفظ قاسطين در قرآن به معنى ظلم و انحراف چنين آمده است: «وَامَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً» «2» اما آنان كه از حق منحرف شدند، هيزم آتش جهنم خواهند بود. حضرت على (ع) در اين باره مىفرمايد: فَلَمّا نَهَضْتُ بِاْلَامْرِ نَكَثَتْ طائِفَةٌ وَ مَرَقَتْ اخْرى، وَ قَسَطَ آخَرُونَ» «3» هنگامى كه نهضتى را به منظور اداره امور ملت آغاز كردم، گروهى پيمان خود را شكستند (جنگ جمل را به وجود آوردند) و جمعى از دين خارج شدند (جبهه نهروان) و عدّهاى از حق دور شده و راه ظلم را پيش گرفتند. (جنگ صفين را برافروختند) در اصطلاح واژه قاسطين به جبهه معاويه و پيروان او گفته مىشود كه با حضرت على (ع) مخالفت كرده و از امام حقّ منحرف شدند و ظالمانه به جنگ با آن حضرت برخاستند «4» و نبرد صفين را به راه انداختند. قاعدين قعود و قاعد در لغت به معنى نشستن (در مقابل ايستادن) زمينگيرشدن، از ايستادن ناتوان شدن و عدم اهتمام به يك امر. «5»
نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 99