نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 92
اعلام، جمع علم در اين آيه به معنى «كوه» است، ولى در اصل به معنى علامت و اثرى است. كه از چيزى خبر مىدهد، مانند «عَلَمُالطَّريق» يعنى نشانههاى راه «وَ عَلَم اْلجَيْش» يعنى پرچم لشگر و مانند آن و اگر به «كوه» «عَلَم» گفته مىشود، به خاطر آن است كه از دور نمايان است. «1» از علم به راية و بيرق نيز تعبير مىشود، و در كلمه «لواء» مطالبى پيرامون آن ذكر شده كه مىتوانيد به آن مراجعه كنيد. عَيْن كلمه عَي اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى 102 قطع شجر ْن در لغت، معناى متعددى دارد و اغلب به جاى كلمه «جاسوس» به كار مىرود. در اصطلاح فقه اسلام به معنى ديدبان و كسى كه از حركات دشمن كسب اطلاع مىكند، مىباشد، و چنانچه كارش براى نيروهاى خودى باشد، بسيار پسنديده است، و از سياستهايى است كه پيامبر (ص) در جنگها به كار مىگرفت، ايشان افرادى را قبل از شروع جنگ، و بعد از پايان يافتن آن به مراكز مختلف مىفرستاد، تا مسير، امكانات، حركات و فعل و انفعالات دشمن را ارزيابى كرده و اخبار و اطلاعات جمع شده را به آن حضرت منتقل كنند. «2» ليكن اگر براى بيگانه جاسوسى كند و يا نفوذى بيگانگان باشد، مجازاتش اعدام است، همچنان كه در روايتى از امام صادق (ع) آمده است: «... وَالْجاسُوسُ وَالْعَيْنُ اذا ظَفَرَ بِهِما قُتِلا» «3» هرگاه به افرادى بر خورديد كه كارشان جاسوسى يا ديدبانى براى دشمن است، بايد كشته شوند. غايب مفقود الاثر غايب مفقود الاثر كسى است كه از غيبت او مدت بالنسبه مديدى گذشته و از او به
نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 92