نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 75
آنچه از ابزار جنگى و غيره مانند اسب و لباس كه همراه فرد مقتول بوده و قاتل به او دست يافته است، از آن شخص قاتل است و ديگران شريك او نيستند. «1» البته امروز فقط لوازم شخص چون ساعت، دوربين و لباس حكم سلب را دارد اما ابزار جنگى مثل اسلحه و ... جزء غنيمت است و به فرد تعلّق ندارد. سلاح سلاح كه جمع آن اسلحه مىباشد، در لغت به ادوات برنده، سوراخ كننده، لهكننده و مانند آن گفته مىشود. در اصطلاح، به ابزار جنگ و تمام آلاتى اطلاق مىشود كه انسان آن را براى هجوم يا دفاع و ضربهزدن به دشمن يا دفع ضربههاى دشمن به كار مىگيرد.» سلاح بر دو قسم است: الف- سلاح بالطبع مانند تفنگ و شمشير و غيره كه هدف اوّلى از ساختن آنها اين است كه در نظر عرف به عنوان اسلحه به كار رود. ب- سلاح بالقصد، مانند تيغ ژيلت و چكش يا تكه آهنى كه انسان آن را در مواردى بطور استثنا جاى سلاح معمولى و متعارف به كار مىبرد، با اينكه از نظر عرف اختصاص به كارى كه سلاح به آن اختصاص داده مىشود، داده نشده است. «3» قرآن در اين باره چنين مىفرمايد: «وَ اذا كُنْتَ فيهِمْ فَاقَمْتَ لَهُمُ الْصَّلواةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَ لْيَأْخُذوُا اسْلِحَتَهُمْ فَاذا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرائِكُمْ وَلْتَأْتِ طائِفَةٌ اخْرى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلوُّا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ اسْلِحَتَهُمْ وَدَّالَّذينَ كَفَروُا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ اسْلِحَتِكُمْ وَ امْتِعَتِكُمْ فَيَميلوُنَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً وَ ...» «4»
نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 75