نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 69
طرف خداوند عنايت مىشود، همچنان كه در اين آيه آمده است: «سَنُلْقى فى قُلُوبِ الَّذينَ كَفَرُواالرُّعْبَ» «1» ما ترس را در دل كافران مى اندازيم. پيامبر گرامى (ص) فرمود: «نُصِرْتُ بالرُّعْبِ مَسيرَةَ شَهْرٍ» «2» با رعب به پيروزى دست يافتم، به اندازه مسير يك ماه. رهْظ رهْظ در لغت به عددى گفته مىشود كه از سه (و به قولى هفت) تا ده باشد. جمع آن نيز ارهظ و اراهظ و ارهاظ و اراهيظ است. «3» اين كلمه بدون نقطه يعنى «رهط» نيز آمده است و دراين صورت اگر مضاف باشد، به معنى قوم و قبيله است، رهط الرجل يعنى قوم و قبيله و نزديكان آن مرد. اگر مضاف نباشد، به معنى دستهاى كه بيشتر از ده تا چهل نفرند، خواهد بود، و مترادف العتره نيز مىباشد. «4» قرآن كريم در اين زمينه مىفرمايد: «وَ كانَ فى الْمَدينَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ يُفْسِدُونَ فى اْلَارْضِ وَ لايَصْلِحُونَ» «5» و در شهر و ديار لوط، نه قبيله بودند كه در روى زمين به سركشى و طغيان پرداخته و هيچكارى را اصلاح نمىكردند. زَحْف زحف در لغت به اين معانى آمده است: نزديك شدن تدريجىبه چيزى (آهسته آهسته)
نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 69