نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 115
«وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فى سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّسآءِ وَ الْوِلْدانِ، الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا اخْرِجْنا مِنْ هذِهِالْقَرْيَةِ الظَّالِمِ اهْلُها، وَاجْعَلْ لَنا مِنْلَدُنْكَ وَلِيّاً وَ اجْعَلْ لَنا مَنْ لَدُنْكَ نَصيراً» «1» چرا در راه خدا و يارى مستضعفان از مرد و زن و كودكان نمىجنگيد؟! همان كسانى كه مىگويند: پروردگارا ما را از اين قريهاى كه مردمش ستمكارند، بيرون ببر، و براى ما از طرف خودت يار و ياورى قرار ده. گفتهاند كه شأن نزول اين آيه در باره جماعتى از مسلمانان بوده كه در مكّه گرفتار ظلم مشركان شدند، و نتوانستند به مدينه هجرت كنند. آنها دعا كردند تا خداوند آنان را از دست مشركان نجات دهد، خداوند دعاى آنان را مستجاب كرد، و فتح مكه را پيشآورد، و پيامبر گرامى اسلام را ياور آنها قرار داد.» مُسْتَسِرّ اسْتَسَرَّ درلغت به معنى خود را پنهانكرد. «3» المُسْتَسِرّ يعنىكسى كه خودرا مخفى كردهاست. در اصطلاح به كسى گفته مىشود كه خود را در پناه دين پنهان كرده و از طريق تأويل، بعضى از محرمات را حلال و بعضى از حرامها را حلال بداند. «4» اگر كسى اهل تاويل باشد (با استدلال و تأويل، حلالى را حرام و يا حرامى را حلال داند) و خود را در دار الأمن مخفى كرده باشد، تنها بايد او را با برهان و استدلال دعوت به پذيرش حق كرد و نبايد متعرض او شد. «5» مستأمن مستأمن، امان داده شده، به كافرى مىگويند كه دست از نبرد كشيده وامان خواسته
نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 115