responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 104
مشركان: يعنى كسانى كه براى خداوند شريك در نظر گرفته‌اند. «1» شرك داراى مراتبى است: شرك ذاتى، صفاتى، شرك در خالقيت، شرك در پرستش. «2» قرآن كريم درباره مشركان مى‌فرمايد:
«يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا انَّمَا الْمُشْرِكينَ نَجَسٌ فَلايَقْرَبُوا الْمَسْجِدَاالْحَرامِ ...» «3» اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! حق اين است كه مشركان نجسند پس نبايد به مسجدالحرام نزديك شوند.
«... فَاقْتُلُوالْمُشْرِكينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَانْ تابُوا وَ اقامُوا الصَّلاةَ وَ اتُوَا الزَّكوةَ فَخَلُّوا سَبيلَهُمْ، انَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ» «4» مشركان را هر جا يافتيد، بكشيد و اسيرشان كنيد و بازشان داريد و براى [دستگيرى‌اشان‌] در كمينگاه بنشينيد. اگر توبه كردند و نمازگزاردند و زكات دادند، راهشان را باز بگذاريد كه خدا آمرزنده و رحيم است.
كَتيبَه‌ كَتيبَه كه جمع آن كتايب است، به معناى گروهى از لشگر آمده است.
در اصطلاح امروز، معادل گردان مى‌باشد. «5» در جريان جنگ جمل اين گونه نقل شده است:
«وَ لَمَّا عادَ رُسُلُ اميرِالْمُؤْمِنينَ (ع) مِنْ طَلْحَةَ وَ الزُّبَيْرِ وَ عائِشَةَ بِاصْرارِهِمْ عَلى خِلافِهِ وَ اقامَتِهِمْ عَلى‌ نَكْثِ بَيْعَتِهِ ... كَتَّبَ الْكَتائِبْ وَ رَتَّبَ الْعَساكِرْ» «6»

نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست