responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 100
در اصطلاح كسانى كه به شكلى در جبهه جنگ حضور ندارند، چه از جهت تخلّف و سرپيچى باشد و چه از جهت معاف بودن مانند نابينايان، زنان، غيربالغين، ديوانگان، پيران، مريضان، زمينگيران، غلامان، فقيرانى كه توان مالى جهاد را ندارند، كسانى كه به علت وجوب كفايى به جبهه نرفته‌اند، يا به عذر شرعى مانند منع پدر و مادر از رفتن به جبهه مانده‌اند. «1» كلمه قاعدين در قرآن كريم در آيه جهاد آمده است:
«فَضَّلَ اللَّه الُمجاهِدينَ عَلَى الْقاعِديَن اجْراً عظيماً» «2» كسانى كه به جهاد مى‌روند، از كسانى كه نرفته‌اند، برترى والايى دارند.
در جمله ديگرى از همين آيه مى‌فرمايد:
«لايَسْتَوِى الْقاعِدُونَ مِنَ‌الْمُؤْمِنينَ غَيْرُ اولِى الضَّرَرِ وَ الُمجاهِدوُنَ فى‌ سَبيلِ‌اللَّهِ» «3» آنها كه از مؤمنان عذر شرعى دارند و به جنگ نرفته اند، غيراز صاحبان ضرر (مانند مريضى كه جبهه رفتن براى او ضرر دارد) با روندگان به جهاد در پيشگاه الهى يكسان نيستند.
از اين آيه استنباط مى‌شود كه فقط صاحبان ضرر كه بكلّى معاف شده اند، اجرشان با مجاهدان يكى است.
قِتال‌ قتال مصدر دوّم از باب مفاعله به معنى كشتار و جنگ كردن مى‌باشد كه در واژه حرب ذكر شد و گاهى به جاى حرب نيز استعمال مى‌شود.
در اصطلاح به معنى جهاد و جنگ است و فقها تحت عنوان جهاد بحث كرده‌اند كه مى‌توانيد به واژه جهاد مراجعه كنيد.
قرآن كريم مى‌فرمايد:
«كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسى انْ تَكرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ

نام کتاب : اصطلاحات نظامى در فقه اسلامى نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 100
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست