responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : كاروان شعر عاشورا نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 14

در اين ميان، شعر و ادب كه عرصه تصويرگرى زيبايى‌ها و لطافتها و احساسات پاك انسانى و فضائل الهى است، بيش از هر زمينه ديگرى تجلى‌گاه بزرگى و شكوه خيره‌كننده اين حماسه بى‌مانند گرديد و شاعران و سخنسرايان و نام‌آوران فرهنگ و ادب پارسى را مفتون رمز و رازهاى خود كرد و آثار بسيار گرانبها و پرارجى را به فرهنگ بشرى عرضه داشت.
پژوهشكده تحقيقات اسلامى نمايندگى ولىّ فقيه در سپاه در جهت پاسداشت، احيا و گسترش فرهنگ غنى و پوياى عاشورا، زمينه تهيه اين اثر تحقيقى عاشورايى را فراهم آورده است. كتاب «كاروان شعر عاشورا» ابعاد گوناگون تجلى فرهنگ عاشورا در شعر فارسى و تاريخ پديدارى و تطور محتوايى و ساختارى شعر اصيل و الهى عاشورايى را به وسيله شاعر و اديب توانا، محب دلسوخته آل‌اللَّه، استاد محمدعلى مجاهدى (پروانه) با ظرافت، تيزبينى، دقت و موشكافى قابل تحسينى مورد بررسى قرار داده است.
با اين وجود، اين مجموعه اندكى است از گفتنى‌هاى بسيار درباره ابعاد پرشكوه و خيره‌كننده حماسه عاشورا و تأثيرات شگرف آن در شعر و بر صاحبان انديشه و قلم است كه با پرداختن بيشتر به آن، نسل برخاسته از دامن انقلاب اسلامى را- كه خود مولود مباركى است از فرهنگ حرّيّت و آزادگى و مكتب انسانيّت و فضيلت عاشورايى- با ابعاد دامنه‌دار، درسها و پيامها و عبرتهاى واقعه‌اى كه بر سينه تفتيده صحراى نينوا، با خون گرامى‌ترين و صالح‌ترين بندگان خدا به تصوير كشيده شد، هر چه بيشتر آشنا و مأنوس نمايند.
خداى بزرگ را شاكر و سپاسگزاريم كه توفيق اين خدمت ناچيز به ساحت مقدّس مولى الكونين حضرت ابى عبداللَّه الحسين عليه‌السلام را يافتيم و اميد آن داريم كه اين اقدام، گامى كوچك باشد در پيمودن راهى بزرگ و طولانى در معرّفى سيماى پرفروغ عاشورا و سرآغاز يك تلاش جمعى به پايمردى و همراهى فرهيختگان و دانشوران براى اصلاح و تكميل اين گونه تحقيقات.
در پايان، تلاش مؤلف گرانمايه و همه عزيزانى را كه با خلوص نيّت در تكوين و پديد آمدن اين اثر عاشورايى سهيم و دخيل بوده‌اند، سپاس مى‌گزاريم و توفيق هر چه بيشتر آنان را در خدمت به فرهنگ عاشورا از خداى قادر متعال خواستاريم.
پژوهشكده تحقيقات اسلامى‌


نام کتاب : كاروان شعر عاشورا نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست