responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پژوهشى پيرامون شهداى كربلا نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 246

بيايند. عبداللَّه به يسار كه جلوتر از سالم و آماده نبرد بود گفت: اى زنازاده! تو ميل مبارزه با ديگرى را دارى و حال آن‌كه كسى كه به جنگ تو آمده از تو بهتر است؟! عبداللَّه حمله كرد و با شمشير او را از پاى درآورد. در آن هنگام كه مشغول شمشير زدن به يسار بود، سالم به وى حمله كرد و او را صدا زد: «برده به سوى تو آمد» ولى عبداللَّه اعتنا نكرد.
سالم نزديك شد و پيشدستى كرد و ضربه‌اى زد كه عبداللَّه با دست چپ خويش جلوى آن را گرفت؛ و انگشتان دست چپش قطع گرديد. عبداللَّه بر وى حمله كرد و با ضرباتى چند او را به هلاكت رسانيد. سپس در حالى كه آن دو را كشته بود، بازگشت و چنين رجز مى‌خواند:
انْ تَنكُرونِى فَانَا ابْنُ كَلْبٍ حَسْبَى بَيتْى فِى عُلَيمٍ حَسْبِي‌
إِنى امُروءٌ ذومِرّةٍ وَعصَبِ وَلَسْتُ بِالخَوّارِ عِنْدَ النَّكْبِ‌
إِنى زَعِيمٌ لَكِ امَّ وَهَبِ بالطَفْنِ فيهم مُقْدِماً والضَّربِ‌
ضَرْبِ غُلامٍ مُؤمنٍ بِالرَّبِ‌
اگر مرا نمى‌شناسيد، من فرزند [قبيله‌] كلب هستم، همين براى من كافى است كه نسبم به [قبيله‌] عُلَيم مى‌رسد. همانا مردى نيرومند و تندخويم، هنگام نبرد سُست نمى‌شوم، اى ام‌وهب با نيزه و شمشير زدن به سوى دشمن مى‌روم و از تو سرپرستى مى‌كنم، ضربه زدن بنده‌اى كه ايمان به پروردگار دارد.
سپس ام‌وهب، عمود خيمه را برداشت و به طرف همسرش رفت و خطاب به وى چنين گفت: پدر و مادرم به فدايت! در راه فرزندان پاك پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بجنگ. عبداللَّه به سوى وى آمد تا او را به خيمه برگرداند. ام‌وهب پيراهن وى را گرفته مى‌كشيد و مى‌گفت:
رهايت نخواهم كرد تا با تو جان بسپارم. امام حسين عليه السلام آن زن را صدا زد و فرمود:
خداوند به شما خاندان پاداش نيك عطا فرمايد و تو را رحمت كند! نزد زنان بازگرد و در كنار آنها بنشين كه بر زنان جهاد نيست. ام‌وهب نزد زنان بازگشت؛ در اين هنگام عَمرو بن حجاج زبيدى بر جناح راست [سپاه امام حسين عليه السلام‌] حمله كرد، امّا [اصحاب امام‌] در برابر او ايستادند و زانو به زمين زدند و سرنيزه‌ها را به كار گرفتند لذا اسب نتوانست جلو بيايد. شمر بر جناح چپ [سپاه امام حسين عليه السلام‌] حمله كرد. [اصحاب امام عليه السلام‌] در برابر او نيز ايستادگى كردند و او را زخمى نمودند. عبداللَّه بن عمير كه در جناح چپ بود جنگ سختى كرد و دو تن ديگر از [سپاه‌] دشمن را از پاى درآورد تا اين‌كه هانى بن ثبيت‌


نام کتاب : پژوهشى پيرامون شهداى كربلا نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 246
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست