اِبْنِ فَهْدِ حِلّى، ابوالعباس جمالالدين احمد بن شمسالدين محمد بن فهد حلى اسد (757-841ق/1356-1437م)، فقيه امامى. زادگاه وي به درستى دانسته نيست، اما همين مقدار روشن است كه زمانى در حلّه اقامت داشته و در مدرسة زينيّه به تدريس مشغول بوده است. همچنين وي بخشى از عمر خود را در كربلا سپري كرده است (خوانساري، 1/71-72). وي نزد شاگردان فخرالمحققين و شهيد اول به تحصيل فقه و حديث پرداخت (حرعاملى، 2/21؛ خوانساري، 1/72). آقابزرگ (13/108) بدون ذكر دليلى او را از شاگردان شهيد اول دانسته است، اما اين مقدار روشن است كه وي در 824ق/1421م در جزين از على بن محمد بن مكى، فرزند شهيد اول، به دريافت اجازه نايل شده است (افندي، 1/64). از استادان وي مىتوان، على بن خازن حائري، على بن يوسف بن عبدالجليل نيلى، ابن متوج بحرانى، مقداد بن عبدالله سيوري، جمالالدين ابن اعرج عميدي و على بن عبدالحميد نسابة حسينى را نام برد (ابن فهد، 1/194؛ شوشتري، 1/579؛ ابن ابى جمهور، 1/8؛ خوانساري، همانجا) و مهمترين شاگردان وي را على بن هلال جزايري، ابن راشد قطيفى، عبدالسميع بن فياض اسدي، ابن عشرة كركى، مفلح بن حسن صيمري، محمد بن محمد بن حسن حولانى و سيد محمد بن فلاح مشعشعى بايد دانست (شوشتري، 1/580؛ ابن ابى جمهور، همانجا؛ حرعاملى، 1/75؛ مجلسى، 105/26-27؛ افندي، 3/121؛ خوانساري، 1/73، 7/169). از آن رو كه ابن فهد به زهد و تقوي شهره بوده و آثاري نيز در اخلاق و عرفان نوشته، شوشتري (1/579) وي را صوفى و مرتاض خوانده است. ابن فهد در 84 سالگى درگذشت (بحرالعلوم، 2/111) و بنا به گفتة خوانساري (1/74) مدفن وي در كربلا در جنب خيمهگاه واقع شده است. آثار: الف - چاپى: 1. التحصين فى صفات العارفين، تهران، 1314ق (در حاشية مكارم الاخلاق ) و نيز قم، 1406ق (همراه مثير الا´حزان )؛ 2. عدة الداعى و نجاح الساعى، تهران، 1274ق؛ 3. الفصول فى دعوات اعقاب الفرائض، 1314ق (در حاشية مكارم الاخلاق )؛ 4. المقتصر من شرح المختصر، مشهد، 1410ق؛ 5. المهذب البارع فى شرح المختصر النافع، كه جلد اول آن در 1407 و جلد دوم آن در 1411ق در قم به چاپ رسيده است. همچنين مجموعهاي از رسالههاي ابن فهد تحت عنوان الرسائل العشر در قم، 1409ق چاپ شده است كه عبارتند از: 6. جوابات المسائل البحرانية؛ 7. جوابات المسائل الشاميّة الاولى؛ 8. رسالة وجيزة فى واجبات الحج؛ 9. غاية الايجاز لخائف الاعواز؛ 10. كفاية المحتاج الى مناسك الحاج؛ 11. اللمعة الجلية فى معرفة النية؛ 12. المحرّر فى الفتوي؛ 13. مصباح المبتدي و هداية المقتدي؛ 14. الموجز الحاوي لتحرير الفتاوي؛ 15. نبذة الباغى فى مالا بدَّ منه من آداب الداعى. اين كتاب مختصر عدة الداعى است. ب - خطى: 16. الادعية و الختوم (آقابزرگ، 1/393)؛ 17. التواريخ الشرعية عن الائمة المهدية (همو، 4/475)؛ 18. الخلل فى الصلاة (همو، 7/247)؛ 19. جوابات المسائل الشامية الثانية (همو، 5/223)؛ 20. تعيين ساعات الليل و تشخيصها بمنازل القمر (همو، 4/228)؛ 21. شرح الارشاد، كه ظاهراً قسمتى از آن در كتابخانة مركزي، به شمارة (4)2621 موجود است؛ 22. فقه الصلاة (آقا بزرگ، 16/293)؛ 23. اللوامع (آستان قدس، 2/130-131، 5/487؛ شورا، 12/226)؛ 24. نيات العبادات و صيغ العقود و الابقاعات (مرعشى، شم (2)4150)؛ 25. الهداية (آقا بزرگ، 25/164) و نيز چند كتاب ديگر از جمله استخراج الحوادث كه متضمن پيشگوييهايى براساس سخنان حضرت على(ع) بوده، به وي منسوب است (آقا بزرگ، 2/21، 8/68، 13/108، 20/39، 24/74). شوشتري (2/395-396) مدعى شده است كه نزد ابن فهد كتابى در زمينة علوم غريبه بوده كه در هنگام مرگ، آن را به فردي سپرده و از وي خواسته بود كه آن را در رود فرات اندازد. براساس همين روايت سيدمحمد بن فلاح مشعشعى كه در آغاز، از شاگردان ابن فهد بوده است، آن كتاب را با حيله به چنگ آورد و با استفاده از مطالب آن، بر خوزستان استيلا يافت. آقا بزرگ اين كتاب را همان استخراج الحوادث دانسته كه به نظر درست نمىآيد. مآخذ: آستان قدس، فهرست؛ آقابزرگ، الذريعة؛ ابن ابى جمهور، محمد، عوالى اللئالى العزيزية، به كوشش مجتبى عراقى، قم، 1403ق/1983م؛ ابن فهد حلى، احمد، المهذب البارع فى شرح المختصر النافع، به كوشش مجتبى عراقى، قم، 1407ق/ 1987م؛ افندي، ميرزا عبدالله، رياض العلماء، به كوشش احمد حسينى، قم، 1401ق/ 1981م؛ بحرالعلوم، محمد مهدي، الرجال، به كوشش محمدصادق بحرالعلوم و حسين بحرالعلوم، نجف، مكتبة العلمين؛ حرعاملى، محمد، امل الا¸مل، به كوشش احمد حسينى، بغداد، 1385ق/1962م؛ خوانساري، محمدباقر، روضات الجنات، تهران، 1382ق/ 1962م؛ شورا، خطى؛ شوشتري، قاضى نورالله، مجالس المؤمنين، تهران، 1365ش؛ مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، 1403ق/ 1984م؛ مرعشى، خطى؛ مركزي، خطى. حسن انصاري تايپ مجدد و ن * 1 * زا ن * 2 * زا