تاجیّه، مدرسهای مشهور در بغداد، منسوب به مؤسس آن
تاجالملک ابوالغنائم (ﻫ م). تاجالملک به سبب رقابت با خواجه نظامالملک طوسی
(مق 485ق/1092م)، وزیر صاحب اقتدار ملکشاه سلجوقی (حک 465-485ق)، و از جهت ارادتی
که به شیخ ابواسحاق شیرازی (د 476ق/1083م)، داشت، نخست دستور داد تا در گورستانی در
باب ابرز (یا بِیَبْرَز، محلهای در بغداد) که جماعتی از پیشوایان شافعی، از جمله
ابواسحاق، مدفون بودند، بر تربت ابواسحاق آرامگاهی ساختند و سپس در کنار آن،
مدرسهای به تقلید از مدرسۀ نظامیه ساخت و نام آن را «تاجیه» گذارد و بر شافعیان
وقف کرد (ابنجوزی، 9/46؛ یاقوت، 1/774؛ سبکی،6/72؛ صفا،722).
تاجیه در 482ق، با حضور تاجالملک که در این هنگام، مستوفی ملکشاه بود و فخرالاسلام
ابوبکر قفال چاچی (ﻫ م)، شاگرد برجسته و معید درس ابواسحاق، برای القای نخستین درس،
افتتاح گردید و نامگذاری شد؛ علاوه بر مدرسه، بعدها آن گورستان و محله نیز به
تاجیه معروف شدند (ابنجوزی، همانجا؛ سبکی،6/70، 72). قفال چاچی به عنوان اولین
مدرس این مدرسه نزدیک به یک ربع قرن بدین کار ادامه داد و سرانجام پس از مرگِ
کیاهراسی (د 504ق/1110م) مدرس نظامیۀ بغداد، به جانشینی او برگزیده شد و تدریس در
تاجیه را ترک گفت (همو، 6/72).
استاددیگر مدرسۀتاجیه، شرف الدین یوسفدمشقی(د 563ق/ 1168م) بوده است و
چنانکه آوردهاند: «در این مدرسه ساکن بود و با درسهای خود کهنگی آن را نو ساخت»
(نک : بنداری، 197). از همین تعبیر به خوبی برمیآید که استادان در مدرسۀ تاجیه
اقامت داشتهاند؛ همچنین میتوان دریافت که مدرسۀ تاجیه در نیمۀ اول سدۀ 6ق دستخوش
رکود علمی و آموزشی بوده است، اما از مجالس وعظ برخی از فقیهان در این مدرسه،
گزارشهایی در منابع موجود است که کم و بیش حکایت از فعال بودن این مرکز آموزشی
دارد. از جمله ابوالوفا عبیدالله بن هبةالله از مردم اصفهان، مشهور به شَفَرْوَد از
واعظان حنفی مذهب (ابننجار، 2/154)؛ احمد غزالی، برادر محمدغزالی (ابنجوزی،
17/237؛ همایی، 303)؛ ابومحمد چاچی (د 528ق/1134م)، فرزند و شاگرد قفال چاچی که
مجلس وعظی در تاجیه برپا میکردهاند (سبکی، 7/127).
اگرچه در منابع از دانش آموختگان مدرسۀ تاجیه یاد نشده است، اما به نظر میرسد که
علاوه بر ابومحمد چاچی، برخی از شاگردان و راویان قفال چاچی، همچون: ابومُعَمَّر
بقاء بن عمر اَزَجی، ابوالحسن علی بن احمد یزدی، ابوبکر ابن نَقور، شهدة الکاتبه و
ابوطاهر سلفی بایستی از تحصیل کردگان مدرسۀ تاجیه بوده باشند (سبکی،6/71، 7/127؛
ذهبی، 3/65).
از گزارش ابناثیر چنان برمیآید که تاجیه در زمان وی، یعنی اواسط نیمۀ نخست سدۀ
7ق/13م فعال بوده است (نک : 10/180). البته ــ چنان که اشاره شد ــ مدرسۀ تاجیه
هم در امر آموزش دچار رکود گردیده، و هم گویا ساختمان آن، یا به علت فرسودگی و یا
به احتمال قوی به دست غلامان نظامیه تخریب شده بود (نک : ﻫ د، تاجالملک)، زیرا
خواهر زادۀ تاجالملک، تاجالدین ابن دارَست فارسی، در مدت کوتاه وزارتش در دستگاه
سلطان مسعود سلجوقی در 541ق/1146م، مدرسۀ تاجیه را نوسازی کرد و سپس شرفالدین
دمشقی را به مدرسی در آن مدرسه گماشت (بنداری، همانجا).
در برخی منابع (مثلاً نک : ابنجوزی، همانجا) تصریح شده که مدرسۀ تاجیه را
تاجالملک خود بر شافعی مذهبان وقف کرده است، اما از منابع مالی و موقوفات آن
گزارشی در دست نیست. همچنین دربارۀ سبک معماری تاجیه و نیز در باب شیوههای آموزشی
آن اطلاعی نداریم، اما چون تأسیس آن را به تقلید از مدارس نظامیه دانستهاند
(نک : صفا، همانجا؛ بازورث، 74)، میتوان به تقریب مدرسۀ تاجیه را شبیه به همان
مدارس دانست.
مآخذ: ابناثیر، الکامل؛ ابنجوزی، عبدالرحمان، المنتظم، حیدرآباددکن، 1359ق؛
ابننجار، محمد، ذیل تاریخ بغداد، حیدرآباد دکن، 1401ق/1981م؛ بنداری، فتح،
تاریخدولة آلسلجوق، بیروت،1400ق/1980م؛ ذهبی، محمد، العبر، بهکوشش محمد سعید بن
بسیونیزغلول، بیروت، 1405ق/1985م؛ سبکی، عبدالوهاب، طبقات الشافعیة الکبریٰ، به
کوشش عبدالفتاح محمد حلو و محمود محمدطناحی، قاهره، 1380ق/1960م؛ صفا، ذبیحالله،
«مدرسه»، ایرانشهر، تهران، 1342ش/1963م، ج 1؛ همایی، جلالالدین، غزالینامه،
تهران، 1342ش؛ یاقوت، بلدان؛ نیز:
Bosworth, C. E., »The Political and Dynastic History of the Iranian World«, The
Cambridge History of Iran, vol. v, ed. J. A. Boyle, Cambridge, 1968.
غلامرضا جمشید نژاد اوّل