responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه بزرگ اسلامی نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 115
آداب الحرب و الشجاعه
جلد: 1
     
شماره مقاله:115

آدابُ الْحَرْبِ وَ الشَّجاعَه، كتابي در آيين پادشاهي و كشورداري، شيوه‌هاي نبرد و آراستن سپاه و راههاي دستيابي به پيروزي، شناختن انواع گوناگون اسب و اندرز به پادشاهان در زمينه‌هاي ياد شده به زبان پارسي به نوشتة محمد بن منصور بن سعيد ملقب به مبارك شاه و مشهور به فخرِ مدبر از نويسندگان اواخر سدة 6 و اوايل سدة 7ق/12 و 13م. اين كتاب را نويسنده در زمان پادشاهي سلطان شمس‌الدين ايلتتمش (حكومت: 7، 6 ـ633ق/1210ـ1236م)، از پادشاهان مملوك هند، در ميان ساهاي 626 ـ633ق/1229ـ1236م در 34 باب و يك مقدمه نگاشته و به او تقديم داشته است. سبك نويسنده، برخلاف نوشته‌هاي بازمانده از سدة 7ق/13م، ساده و آسان و از پيچيدگي به دور است و به آثار سده‌هاي 5 و 6ق/11 و 12م همچون تاريخ بيهقي شباهت بيشتري دارد. محتويات آن را داستانهاي گوناگون تشكيل مي‌دهد كه نويسنده براي اثبات نظرهاي خود از زندگاني پيامبران، پادشاهان ايرانِ پس از اسلام و گاهي از رويدادهاي فرمانروايان ايران قديم، روم و هند برگزيده و با سبك ويژة خود نوشته است.
فخر مدبّر كتاب ديگري نيز به نام بحر الانساب نوشته و در مقدمة آن نسب خود را با 12 واسطه به ابوبكر بن ابي قُحافه رسانده است. پيش از اين، محققان چنين مي‌پنداشتند كه نويسنده، كتاب ديگري به نام آداب الملوك و كفايه المملوكنيز نگاشته، ليكن با پيدا شدن نسخة كتاب ياد شده در كتابخانة ديوان هند و بررسي آن مشخص شد كه اين كتاب همان آداب الحرب و الشجّاعه است كه ظاهراً نويسنده در آن تجديد نظر كرده و 6 باب بر آن افزوده و نامي تازه بر آن نهاده است. اين 6 باب را محمد سرور مولايي تصحيح كرده و با نام آيين كشورداري به چاپ رسانده است.
آداب الحرب و الشجاعه در 1346ش به تصحيح احمد سهيلي خوانساري براساس چند نسخة خطي به چاپ رسيده است. نسخه‌هاي خطي آن در كتابخانه‌هاي موزة بريتانيا، ملك تهران، آسيايي بنگال و رامپور هند موجود است. نيز 2 نسخة خطي ديگر آن در كتابخانة شخصي سهيلي خوانساري و عبدالحسين ميكده وجود دارد.

مآخذ: سهيلي خوانساري، احمد، «آداب الحرب و الشجاعه»، راهنماي كتاب، س 5، شم‌ 3 (خرداد 1341ش)، ص 330ـ332؛ فخر مدبّر، محمد بن منصور، آداب الحرب و الشجاعه، به كوشش احمد سهيلي خوانساري، تهران، اقبال، 1346ش، مقدمه؛ همو، آيين كشورداري (شش باب باز ياته از آداب الحرب و الشجاعه)، به كوشش محمد سرور مولايي، تهران، بنياد فرهنگ ايران، 1354ش، مقدمه؛ منزوي، احمد، فهرست خطي فارسي، 2/1513؛ نذيراحمد، «آداب الحرب و الشجاعه»، راهنماي كتاب، س 6، شم‌ 4ـ 5 (تير ـ مرداد 1342ش) ص 35ـ36، 346ـ347.
جعفر شعار ـ سيدعلي آل داود

 

نام کتاب : دانشنامه بزرگ اسلامی نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست