responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 5369

 

چام‌ ، جمعیتی‌ با منشأ مالایی‌ ـ پولینزی‌ كه‌ قبل‌ از میلاد مسیح‌ در سواحل‌ جنوبی‌ شبه‌جزیره هندوچین‌ استقرار یافتند. چامها با تأسیس‌ پادشاهی‌ چامپا در 192 میلادی‌، در تاریخ‌ ظاهر شدند. پادشاهی‌ چامپا مشتمل‌ بود بر استانهای‌ ساحلی‌ ویتنام‌ كنونی‌، از كوانگ‌ ـ بین‌ در شمال‌ تا بین‌ ـ توران‌ در جنوب‌. چامپا تا قرن‌ چهارم‌/ دهم‌ دورانی‌ پرشكوه‌ داشت‌. در این‌ دوران‌، سلسله‌های‌ چام‌ توانستند قلمرو خود را اندكی‌ گسترش‌ دهند و تمدن‌ خود را توسعه‌ بخشند، اما این‌ كشور در قرون‌ بعدی‌ با همسایگان‌ ویتنامی‌ و خِمِر وارد جنگ‌ شد و بعدها مغولها به‌ آن‌ هجوم‌ بردند. این‌ جنگها، همراه‌ با شورشهای‌ داخلی‌، چامپا را به‌سرعت‌ به‌ سوی‌ تجزیه‌ سوق‌ داد. با وجود دوره كوتاهی‌ از مبارزات‌ پیروزمندانه‌ در دوران‌ حكومت‌ شه‌بونگ‌ نگا (762ـ 793/ 1360ـ1390) و حمایت‌ چین‌ از او، پادشاهی‌ چامپا رو به‌ زوال‌ بود. در 876/1471، پادشاه‌ ویتنام‌، لتان‌تون، چامپا را به‌طور كامل‌ درهم‌ شكست‌ و این‌ كشور دست‌نشانده ویتنام‌ شد، بخشی‌ از جمعیت‌ آن‌ نیز به‌ كامبوج‌ پناه‌ بردند و اندك‌اندك‌ چامپا از تاریخ‌ شرق‌ دور محو گردید.

مردم‌ چام‌، كه‌ به‌شدت‌ تحت‌ تأثیر تمدن‌ هند قرار داشتند، در قرن‌ دوم‌ میلادی‌ مذهب‌ و خط‌ هند را پذیرفتند و تا قرن‌ نهم‌/ پانزدهم‌ بر آیین‌ هندو و برهمن‌ بودند.

هرچند مسلمانان‌ از اواسط‌ قرن‌ چهارم‌/ دهم‌ در چامپا مستقر شدند (شاهدی‌ وجود دارد كه‌ نشان‌ می‌دهد تاجران‌ مسلمان‌ از قرن‌ پنجم‌/ یازدهم‌ به‌ بعد در تماس‌ با چامها زندگی‌ می‌كردند)، چامها پس‌ از سقوط‌ پادشاهی‌ خود به‌ اسلام‌ گرویدند. دو سوم‌ از چامهایی‌ كه‌ در ویتنام‌ زندگی‌ می‌كنند، همچنان‌ برهمن‌اند. یك‌ سوم‌ باقیمانده‌ و نیز چامهایی‌ كه‌ به‌ كامبوج‌ مهاجرت‌ كرده‌اند، مسلمان‌اند. آمار دقیق‌ و جدیدی‌ از جمعیت‌ چامها وجود ندارد؛ چامهایی‌ كه‌ در جنوب‌ ویتنام‌ مركزی‌ (استانهای‌ فان‌ ـ رانگ‌ و فان‌ ـ تیت) زندگی‌ می‌كنند، حدود 000 ، 15 تن‌ و آنهایی‌ كه‌ در كامبوج‌ (در سواحل‌ رود مكونگ‌) مانده‌اند، حدود 000 ، 20 تن‌ تخمین‌ زده‌ می‌شوند.

جامعه چام‌، كه‌ در ابتدا به‌ صورت‌ طایفه‌ای‌ و مادرتباری‌ سازماندهی‌ شده‌ بود، تحت‌ تأثیر هند، نظام‌ كاستها و آداب‌ و رسوم‌ هندو را پذیرفت‌. چامها كه‌ صنعتكاران‌ و كشاورزانی‌ ماهر و جنگاورانی‌ شجاع‌ بودند، با تاختن‌ به‌ سرزمینهای‌ همسایه‌ و مبادرت‌ به‌ تجارت‌ برده‌، رفتار راهزنان‌ را در پیش‌ گرفتند. امروزه‌ آنان‌ اقلیتهای‌ قومی‌ را تشكیل‌ می‌دهند كه‌ در حال‌ همگون‌ شده‌اند.

چامها علاوه‌ بر كار بر روی‌ ابریشم‌ و فلزات‌ و تراش‌ سنگهای‌ قیمتی‌، معماران‌ بزرگی‌ بوده‌اند. از معماری‌ چام‌، محوطه‌ها و بناهای‌ تاریخی‌ بسیاری‌ باقی‌ مانده‌ است‌ كه‌ اغلب‌ آنها وضع‌ بسیار نامطلوبی‌ دارند. طرح‌ كلی‌ بناهای‌ تاریخی‌ چام‌ همگون‌ است‌؛ یعنی‌، به‌ صورت‌ برجی‌ مطبّق‌ كه‌ طبقات‌ آن‌ به‌ تدریج‌ كوچك‌تر شده‌ و از ماسه‌سنگ‌ سرخ‌، سفال‌ و به‌ خصوص‌ آجر ساخته‌ شده‌ است‌. با وجود این‌، سبك‌ آنها یكسان‌ نیست‌. در تزیین‌ بناها، نقشمایه‌های‌ هندویی‌ دیده‌ می‌شود. این‌ برجها بناهایی‌ آیینی‌ (آیین‌ شیوا) بوده‌اند كه‌ همه اشیای‌ داخل‌ آنها مفقود شده‌ است‌. صحنه‌های‌ نقش‌برجسته‌ها نمایانگر علاقه چامها به‌ موسیقی‌ است‌. موسیقی‌ آنها تأثیر بسیار عمیقی‌ بر موسیقی‌ ویتنامی‌ گذاشته‌ است‌.


منابع‌:


(1) Jean-Yves Claeys, Introduction a l'etude de l'Annam et du Champa , in Bulletin des amis du Vieux Hue, Hanoi 1934;
(2) Jeanne Leuba, Les Cham d'autrefois et d'aujourd'hui , Hanoi 1915 (re-edited with the title Un royaume disparu, les Cham et leur art , Paris 1923);
(3) Georges Maspero, Le royaume du Champa , Paris 1928.

/ ژ. مییون‌ ( د. اسلام‌ ) /



نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 5369
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست