responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 2063

 

بوستان ، مَجدالعُلی ، ادیب و نویسندة معاصر. در هفدهم ذیعقدة 1317 در محلة نوغان مشهد متولد شد. پدرش ، شیخ حسن امام ، در جوانی درگذشت . پدربزرگش ، شیخ عبدالحسین مجتهد درودی ، از علما و زهاد مشهد و جدش ، ملا مهرعلی درودی نیشابوری ، از روحانیون بنام و مبارز نیشابور در دورة قاجاریه بود که به اشارت دربار قاجار شهید شد. مجدالعلی پس از گذراندن دوران مکتب ، مبانی عربی و دیگر دانشهای ادب عربی مرسوم زمان را نزد عبدالجواد ادیب نیشابوری و مقدمات علوم معقول و منقول را نزد علمای آن زمان در مشهد آموخت . در سالهای 1333ـ1334 نزد میرزا حسین تهرانی ، یکی از شاگردان صدرالاطبا، ضمن آموختن مقدمات طب قدیم ، زبان فرانسوی را فرا گرفت . وی روزنامة ادبی ، علمی و تاریخی بوستان را در مشهد تأسیس کرد که نخستین شمارة آن در تاریخ سه شنبه پانزده مهرماه 1303 منتشر شد (صدر هاشمی ، ج 2، ص 25). در همان سال ، همراه با جلال الممالک ایرج میرزا (متوفی 1344) به تهران عزیمت کرد و در محضر حاج میرزا مهدی آشتیانی (متوفی 1332 ش ) و آقاضیاءالدین دُری اصفهانی (متوفی 1334ش )به تحصیل حکمت مشغول شد.

پس از آبان 1305، مدتی اندک ، انتشار روزنامة بوستان را در تهران ادامه داد (همانجا) و نام همین روزنامه بعدها به هنگام اخذ شناسنامه ، نام خانوادگی او گردید (او پیشتر به «کمال خراسانی » شهرت داشت ). نام «مهرداد» هم در شناسنامة او به مجدالعلی افزوده شد. در تهران با دختر حسن وحید دستگردی ، ادیب و شاعر نامور، ازدواج کرد. در 1306ش برای تصدی مسند قضا در عدلیه انتخاب شد و 43 سال در رده های مختلف قضا از دادگاههای بدوی تا دیوان عالی کشور خدمت کرد. سه سال رئیس دادگستری سمنان بود و چون با برخی از تبعیدشدگان دورة رضاشاه از جمله آیت الله محمد صالح حائری مازندرانی (متوفی 1391)، تماس داشت ، مدتی در زندان سمنان محبوس شد تا اینکه به پایمردی بازرس عدلیه ، عبدالعلی لطفی (وزیر دادگستری مصدق )، از بند رهایی یافت .

مجدالعلی شعر نیز می سرود و عضو انجمن ادبی حکیم نظامی و انجمن فرهنگستان ایران بود و دو دفتر از اشعارش در دست است که بیشتر در زمینه های عرفانی ، اجتماعی و تربیتی است . در تصحیح دیوان بابا طاهر با وحید دستگردی و عبرت نائینی و محمود عرفان همکاری داشت . مقالات متعددی از او در زمینه های ادبی ، تاریخی ، اجتماعی و حقوقی در بعضی از روزنامه های مشهد نظیر مهر منیر، بهار، چمن ، سعادت بشر، خورشید و فکرآزاد و نشریات تهران از جمله ارمغان ، وحید و یغما به طبع رسیده که در برخی از آنها امضاهای مستعار «عمید جلال »، «بندة خدا» و «عبدالله » را به کار برده است . دیگر آثار چاپی او عبارت اند از: دستور شرق که برای تعلیم دستور زبان فارسی در مدارس ابتدایی خراسان تدوین شده است ؛ رسالة خرافات که بدون امضا در روزنامة رستاخیز ایران در 1333ش به چاپ رسید؛ طریقة ترجمه که مجلد نخست آن در 1313ش و سپس 1316ش چاپ شد (مشار، ج 5، ستون 188) و مجدالعلی آن را خاصّ طبقة جوان تألیف کرد؛ پندنامة منظوم یا پند مادر به دختر ، چاپ تهران 1306ش (همانجا)؛ تذکرة منتهیان یا مجلد دوم طریقة ترجمه که بخش اعظم آن در مجلة ارمغان (سال شانزدهم به بعد) به طبع رسید. آثار چاپ نشدة وی بدین قرار است : اوهام خواص ، در شرح غلطهای مشهور؛ شرح حال و آثار شیخ علاءالدولة سمنانی ؛ شرح حال و آثار سیدحسن مشکان طبسی ؛ مجموعة ترجمة احوال و آثار بزرگان ایران و اسلام . یادداشتهای فراوان او در حاشیة کتابهایی که مطالعه کرده ، نیز بس ارزشمند است .

مجدالعلی بوستان ، روز پنجشبنه دوم اسفند 1363، در تهران درگذشت و بنا به وصیتش در گورستان روستای سوهانک شمیران به خاک سپرده شد.


منابع :
(1) علاوه بر اطلاعات شخصی مؤلّف ؛
(2) محمد صدر هاشمی ، تاریخ جراید و مجلات ایران ، اصفهان 1363ـ1364 ش ؛
(3) خانبابامشار، مؤلفین کتب چاپی فارسی و عربی ، تهران 1340ـ1344 ش .

/ بهمن بوستان /



نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 2063
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست