responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 198

 

بازرگانی ، اتاق ، اتاق بازرگانی ، صنعت و تبادل کالایی اسلامی ، یکی از 25 ارگان تخصصی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی * ( OIC ) که در 1357 ش /1978، به (قصد ایجاد سازمانی دایمی برای تشویق بازرگانی و همکاریهای صنعتی بین کشورهای اسلامی ) رسماً شروع به کار کرد.

هدف از ایجاد اتاق بازرگانی ، کمک به توسعة اقتصادی کشورهای اسلامی ، از طریق این فعالیتها بوده است : 1) توسعة همکاریهای بازرگانی ، صنعتی ، کشاورزی ، صنایع دستی ، بانکداری ، بیمه و بیمة مجدد، سرمایه گذاری مشترک و حمل و نقل بین کشورهای اسلامی با دیگر سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و کشاورزی بین المللی ؛ 2) پیشنهاد سیاستهای اقتصادی مفید به اعضای خود، مانند طرحهای تجاری ترجیحی یا اتخاذ تصمیمهای جمعی در جهت منافع اقتصادی کشورهای اسلامی ؛ 3) تشویق مبادلات فنی و علمی ، برگزاری نمایشگاههای بازرگانی و دیگر فعالیتهای مشابه برای توسعة تجارت بین کشورهای اسلامی ؛ 4) داوری .

طبق اساسنامه ، کلیة اعضای سازمان کنفرانس اسلامی عضو اتاق بازرگانی اند که ارکان آن عبارت است از: مجمع عمومی ، کمیتة اجرایی و دبیرخانه . برای همکاریهای مؤثر بین اعضا، اتاق بازرگانی به شش بخش تقسیم شده است : آفریقا، ناحیة یک ؛ آفریقا، ناحیة دو؛ خاورمیانه ؛ خلیج فارس ؛ غرب آسیا؛ جنوب شرقی آسیا. کمیتة اجرایی از یک رییس ، شش نایب رییس و دوازده عضو تشکیل شده است که عبارت اند از: اردن ، الجزایر، امارات متحدة عربی ، اندونزی ، ایران ، بنگلادش ، پاکستان ، ترکیه ، تونس ، سنگال ، سوریه ، عراق ، عربستان سعودی ، کامرون ، کویت ، مالی ، مصر، نیجر؛ به علاوة نمایندگان دبیرخانة کنفرانس اسلامی و اتاقهای کشورهای اسلامی به عنوان اعضای بدون رأیِ کمیتة اجرایی . تصدّی رییس ، نواب رییس و اعضای کمیتة اجرایی برای مدت دو سال و قابل تمدید است . ادارة دبیرخانة اتاق اسلامی به عهدة دبیرکل است که انتصاب او، بر مبنای توصیه های کمیتة اجرایی ، توسط مجمع عمومی ، به مدت سه سال و قابل تمدید، است .

هزینة اتاق بازرگانی از راه کمکهای بلاعوض و نیز حقّ عضویّت سالانة اعضا تأمین می شود که میزان آن ، براساس جمعیّت و درآمد ملّی هر کشور است .

فعالیتهای اتاق بازرگانی اسلامی براساس برنامه های سالانه ای است که مجمع عمومی تصویب می کند. این اتاق از طریق برنامة همکاری در سرمایه گذاری ، سازمان کنفرانس اسلامی ( OIC )، به اعضای خود اطلاعات مشاوره ای می دهد که نه تنها موجب تشویق ملاقاتهای بازرگانی ، سرمایه گذاری و همکاریهای صنعتی و اقتصادی بین کشورهای اسلامی است ، بلکه در یاری دادن کشورهای صنعتی توسعه یافتة اسلامی به کشورهای توسعه نیافته نیز ایفای نقش می کند. نشست تشویق سرمایه گذاری توسط اتاق بازرگانی و سازمان توسعة صنعتی ملل متحد (یونیدو) در 1987 در ترکیه ، نمونه ای از این همکاری است که طرحهای هشت کشور کمتر توسعه یافتة اسلامی را بررسی و بر اجرای تعدادی از آنها توافق کرد.

در زمینة گسترش بازرگانی ، اتاق بازرگانی اسلامی یک خبرنامه (هر دو ماه یک بار) راجع به فرصتهای صادراتی و وارداتی کشورهای اسلامی ، یک فصلنامه راجع به فرصتهای صادراتی ، وارداتی ، نمایشگاهها واطلاعاتی دربارة کشورهای عضو منتشر می کند. همچنین اطلاعات صادرات ، واردات ، قوانین مالی و اقتصادی کشورهای عضو را گردآوری می کند، و علاوه بر آن ، نقش عمده ای در ایجاد مناسبات بین تولیدکنندگان کشورهای اسلامی و برقراری ملاقات بین هیئتهای بازرگانی دارد.

اتاق بازرگانی اسلامی ، گذشته از تقویت پیوند سازمان کنفرانس اسلامی و سازمانهای وابسته به آن ، برای ایفای نقش در مجامع بین المللی نیز تلاش می کند. این اتاق هم اکنون در شورای اقتصادی ـ اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC) ، سمت ناظر دارد و از 1984، به مناسبت برنامة کمکهای فنی ، به یونیدو متصل است ؛ و نیز در نشستهای کمیتة دایمی همکاریهای اقتصادی و بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی ، اتحادیة اسلامی کشتی داران ، بانک توسعة اسلامی ، و کنفرانسهای وزرای خارجة کشورهای اسلامی شرکت می کند.

مجمع عمومی اتاق بازرگانی ، از فوریة 1980 تا نوامبر 1992 ده نشست و کمیتة اجرایی آن از دسامبر 1978 تا نوامبر 1992 بیست نشست داشته است .

/ پیرایه یغمایی /



نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده : بنیاد دائرة المعارف اسلامی    جلد : 1  صفحه : 198
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست