باب شهادت معتبر نخواهد بود؛ زيرا مبتنى بر حدس صرف است و در
شهادت، شهادت حدسى كفايت نمىكند.
اما بنابر مبناى دوم (حجيت قول رجالى از باب خبره بودن)،
توثيق متأخران كه در تشخيص ثقه از غير ثقه، تخصّص دارند و بر احوال راويان مطلعاند،
حجّت مىباشد. [1]
برخى گفتهاند: بنابر مبناى دوم، فقيه نمىتواند به قول رجالى
متخصص كه از روى حدس توثيق مىكند، رجوع نمايد؛ زيرا چنين رجوعى تقليد به شمار مىرود
و تقليد بر فقيه جايز نيست؛ ليكن برخى اين سخن را نپذيرفتهاند. [2]
←رجال؛ علم)
قول الزُّور
قول الزُّور: سخن باطل.
عنوان قول زور در قرآن كريم آمده و خداوند امر به اجتناب از
آن كرده است. [3]
زور در لغت به معناى دروغ، باطل و بهتان آمده [4] و در
روايات، غنا و شهادت دروغ از مصاديق آن بر شمرده شده است. [5] فقها در باب تجارت و
شهادات به آن استناد كردهاند.
بر حرمت كذب، غنا و شهادت دروغ و حفظ و نگهدارى كتب ضلال و
دشنام دادن به مؤمن، به ادلهاى از جمله آيه مشتمل بر قول زور كه خداى تعالى امر
به اجتناب از آن مىكند، استدلال كردهاند. [6]
قول لغوى
قول لغوى: معناى بيان شده براى لفظ از سوى لغت شناس.
به معناى ذكر شده براى الفاظ و تركيبها و نيز موارد استعمال
آنها در كتب لغت، قول لغوى گفته مىشود. از آن در اصول فقه سخن گفتهاند.
[1]. بحوث فى مبانى علم الرجال/ 93-95؛ كليات فىعلمالرجال/
153-154
[2]. النور الساطع 99/1؛ بحوث فى مبانى علم الرجال/ 89-90
[3]. النور الساطع 99/1؛ كليات فى علم الرجال/ 153 - 155