بنابر قول
مشهور، بر كسى كه پس از سه روز به دار كشيدن مسلمان، به قصد ديدن وى آنجا برود و
او را ببيند، مستحب است به جهت ارتكاب اين عمل غسل كند[10] برخى قدما غسل را واجب
دانستهاند[11] در حكم ياد شده، تفاوتى ميان مصلوبى كه به حق به دار كشيده شده باشد
يا به ناحق و از روى ستم، نيست[12] برخى، ديدن مصلوب به ناحق را مطلقا ـ اعم از
آنكه ديدن در مدت سه روز باشد يا پس از آن ـ موجب غسل دانستهاند[13] برخى، حكم ياد
شده (استحباب يا وجوب غسل) را به ديدن مصلوب به حق اختصاص دادهاند[14] برخى نيز
ديدن مصلوب را مطلقا ـ مسلمان باشد يا كافر ـ موجب غسل دانستهاند[15]
[1]تفصيل الشريعة (الحدود)/ 672
[2] مائده/ 33
[3] كشف الرموز 2/ 588 ؛ جواهر
الكلام 41/ 589
[4] جواهر الكلام 41/ 590
[5] رياض المسائل 13/ 621 ـ 622 ؛ جواهر الكلام 41/ 589 ـ 590 [6]جواهر
الكلام 41/ 591
صلب در لغت به
معناى شىء محكم و قوى آمده است. به پشت از آن جهت كه ستون فقرات از بالا تا پايين
پشت كشيده شده و موجب قوت و استحكام آن گرديده، صلب اطلاق مىشود[1]( پشت).
به فرزندان
بدون واسطه انسان ـ در مقابل نوه و نتيجه ـ نيز فرزند صلبى اطلاق شده است كه در
كلمات فقها بسيار كاربرد دارد.
بر اصل تركه
ميّت نيز صلب [= صلب المال] در مقابل ثلث آن اطلاق مىشود.
به بعض احكام
عنوان ياد شده كه در باب وقف و وصيّت آمده، اشاره مىشود.
چنانچه واقف
بگويد: اين مال را بر فرزندانم وقف كردم، به قول مشهور، منصرف به فرزندان صلبى است
و شامل نوادگان او نخواهد شد[2]