responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 83
آثار آن زياد شدن مال و ثروت مى‌باشد[6]

به تصريح برخى، برداشتن سنگ از صفا و مروه جايز نيست و اگر كسى بردارد واجب است آن را به جايش برگرداند[7]


[1]آثار اسلامى مكّه و مدينه/ 105 ـ 108 ؛ راهنماى حرمين شريفين/ 217 ـ 218

[2] بقره/ 158

[3] مسالك الافهام 2/ 359 ؛ جواهر الكلام 19/ 429 ـ 431

[4] الحدائق الناضرة 16/ 260 ـ 262 ؛ جواهر الكلام 19/ 413 ـ 414

[5] جواهر الكلام 19/ 415 ـ 417

[6] وسائل الشيعة 13/ 479

[7] مناسك حج (مراجع)/ 496 .

صفايا

صَفايا: بهترين‌هاى اموال/ اموال منقول با ارزش.

صفايا جمع «صفىّ» و «صفيّه»1 در لغت به معناى خالص از هر چيزى آمده است؛ از اين رو، بر چيزى كه انسان آن را برگزيده «صفى» اطلاق كرده‌اند[2] اين واژه در كلمات فقها در دو مورد به كار رفته است. يكى نسبت به غنايم جنگى و ديگرى نسبت به اموال پادشاهان كافر. مراد از صفاياى غنايم، بهترين‌هاى آن است؛ از اسب اصيل گرفته تا لباس گران قيمت و كنيز زيبا3 و مراد از صفاياى اموال پادشاهان كه مقابل قطايع( قطايع) به كار مى‌رود، اموال منقولِ با ارزش پادشاهان است[4]از احكام آن در باب انفال سخن گفته‌اند.

صفاياى غنائم: صفاياى غنايم از آنِ رسول خدا صلّى اللّه‌ عليه و آله و پس از ايشان از آنِ امام عليه السّلام است كه پيش از تقسيم غنايم از آنها جدا مى‌شود[5] صفاياى غنايم از انفال( انفال) شمرده شده است[6] بر اين امر ادعاى اجماع شده است[7] ليكن برخى آن را از انفال ندانسته‌اند[8]

آيا دخول صفاياى غنايم در ملك امام عليه السّلام منوط به گزينش و اختيار ايشان است و در نتيجه قبل از گزينش در ملك امام عليه السّلام داخل نمى‌شود و در صورت برنگزيدن، جزء غنايم خواهد بود و محكوم به حكم آنها است يا صفاياى غنايم به طور قهرى داخل در ملك امام عليه السّلام مى‌شود و نيازى به گزينش آن نيست؟ دو احتمال مطرح است. ظاهر كلمات گروهى احتمال نخست است[9] برخى به احتمال دوم تصريح كرده‌اند[10]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 83
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست