[6] العروة الوثقى 5/ 509 ـ 511 ؛ مبانى العروة (النكاح) 1/ 152 ـ
160
[7] جواهر الكلام 32/ 119 ـ 120 8
. كتاب السرائر 2/ 739 ؛ مختلف الشيعة 7/ 495 ـ 496
[9] جواهر الكلام 41/ 320 ـ 321 .
صف
صف: مجموعهاى از افراد يا اشياى معمولاً مرتب و كنار هم
قرار گرفته؛ خط يا رديفى كه بر اثر ايستادن منظم اشخاص يا اشيا به وجود مىآيد.
از احكام آن در
باب طهارت و صلات سخن گفتهاند.
نماز ميّت: در
نماز بر ميّت اگر امام زن باشد، با ديگر زنانى كه با او نماز مىگزارند در يك صف
قرار مىگيرد و مقدم بر آنان نمىايستد؛ ليكن در وجوب آن اختلاف است. قول به وجوب
به ظاهر كلمات اكثر فقها نسبت داده شده است[1] برخى، تقدم امام را مكروه
دانستهاند[2]
نماز جماعت: در
نماز جماعت، اگر امام مرد باشد و مأمومان متعدد باشند، مأمومان بايد پشت سر امام
بايستند[3] و بر امام مستحب است نسبت به صف مأمومان در ميانه آن بايستد[4] اما اگر
امام زن باشد، بنابر قول به جواز امامت زن براى زنان، مأمومان در رديف امام جماعت
ـ و نه پشت سر ـ و دو طرف او مىايستند[5] در اين صورت، در اينكه ايستادن امام در
ميانه مأمومان و عدم تقدّم، واجب و شرط صحّت نماز جماعت است يا نه، بلكه مستحب و
ترك آن مكروه مىباشد، اختلاف است[6]
از شرايط صحّت
نماز جماعت ـ در فرض مرد بودن مأموم ـ نبودن حايل مانع مشاهده امام بين امام و
مأموم است. حايل بودن صف يا صفهاى جلو اشكال ندارد[7]
در نماز جماعت
نبايد بين امام و مأموم، بين مأمومان و نيز بين صفهاى جلو و عقب فاصله زياد و غير
متعارف باشد، مگر آنكه ـ در صورت نخست ـ مأموم در صفى باشد كه افراد تا امام متصل
به هم اند[8]