responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 76
دين) بودن صحيح ندانسته‌اند[10]

به تصريح برخى، احكام صرف بر پولهاى امروزى جارى نمى‌شود. بنابر اين، در فروش پول در برابر پول، ردّ و بدل شدن در مجلس معامله و غير آن از احكام صرف، جارى نمى‌شود[11]


[1]كتاب السرائر 2/ 265

[2] جواهر الكلام 22/ 129 ؛ تحرير الوسيلة 1/ 540 ـ 541

[3] جواهر الكلام 24/ 4 ـ 5

[4] 9

[5] 8 ـ 9

[6] وسيلة النجاة/364 ؛ مهذب الاحكام 18/ 8 7 و [8]جواهر الكلام 24 / 13

[9] 14

[10] 53 ـ 54

[11] وسيلة النجاة/ 364 ـ 365 ؛ تحرير الوسيلة 1/ 539 ـ 540.

صرف؛ علم علوم عربى

صروره

صَروره: كسى كه نخستين بار حج مى‌گزارد[1]

از احكام آن در باب حج سخن گفته‌اند.

احكام: بنابر قول مشهور، مرد مُحرم در حج بين حلق( تراشيدن) و تقصير( تقصير) مخير است؛ ليكن حلق، بويژه بر صروره مستحب مؤكد است. در مقابل، گروهى از فقها حلق را بر صروره متعين دانسته و تقصير را كافى ندانسته‌اند[2]

مشهور فقها كوچ كردن صروره از منى در روز دوازدهم ذيحجه را همچون غير صروره جايز دانسته‌اند[3] برخى قدما نسبت به صروره قائل به عدم جواز شده‌اند[4]

نيابت صروره از ديگرى در حج، در فرض عدم وجوب حج بر او يا وجوب حج، ليكن عدم استقرار آن به سبب مانعى، صحيح است[5]

بنابر قول مشهور، همسان بودن نايب و منوب عنه از جهت جنسيت، شرط صحّت نيابت نيست. بنابر اين، هر يك از زن و مرد مى‌تواند نايب ديگرى شود. از بعضى قدما عدم جواز نيابت زن صروره مطلقا يا تنها براى مردان نقل شده است. البته نيابت صروره، بويژه زن بنابر نظر مشهور مكروه است[6]( حج نيابتى).

امور زير بر صروره مستحب است:


[1]احرام بستن در روز اول يا دوم ذيحجه در صورت مجاورت در مكّه[7]

[2] پياده گام زدن بر مشعر هنگام وقوف در آن[8]

[3] بر آمدن بر كوه قُزَح در مشعر و اشتغال به عبادت و ذكر بر فراز آن[9]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 76
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست