از آن به
مناسبت در بابهاى صلات، خمس و تجارت نام بردهاند.
به دست كردن
انگشتر فيروزه بويژه هنگام دعا مستحب است.[1] چنان كه بر مسافر مستحب است براى محفوظ
ماندن، انگشتر فيروزه همراه خود داشته باشد و جمله «اللّه المَلِك» را بر يك طرف
و «المُلكُ للّهِ الواحِدِ القهار» را بر طرف ديگر آن نقش كند.[2]
فيروزه از
معادن مىباشد و احكام معدن از قبيل وجوب خمس برآن جارى است[3]( معدن).
معامله سلف در
جواهرات، از قبيل فيروزه جارى نمىشود[4]( بيع سلف).
( احجار كريمه)
[1]جامع عباسى/ 347 ؛ وسائل الشيعة 7/ 143
[2] وسائل الشيعة 11/ 428 ـ 429 ؛ العروة
الوثقى 4/ 331
[3] المبسوط 1/ 236
[4] جواهر الفقه/ 62 .
فى سبيل اللّه
سبيل اللّه
فيش حج
فيش حج: سند ثبت نام حج.
فيش حج بر سندى
اطلاق مىشود كه بانك عامل در ازاى دريافت مبلغ ثبت نام براى تشرف به حج به
نمايندگى از سازمان حج و زيارت به ثبت نام كننده مىدهد. از احكام مرتبط با آن در
فقه فتوايى در باب حج و استفتائات سخن گفتهاند.
واگذارى فيش حج
به ديگرى به مبلغ افزونتر از مبلغ ثبت نام در صورتى كه خلاف مقررات دولتى نباشد،
جايز است. برخى، واگذارى را تنها در قالب مصالحه ـ و نه خريد و فروش ـ جايز
دانستهاند.[1]
مبلغ پرداختى
بابت ثبت نام حج [= سپرده حج] در صورتى كه سال خمسى بر آن نگذشته باشد و فرد در
همان سال به حج رود، خمس ندارد و در صورت گذشت سال بر آن، در وجوب پرداخت خمس
اختلاف است.[2]
فيش حج به قيمت
روز جزء تركه ميّت به شمار مىرود و در فرض عدم استقرار حج بر ذمّه ميّت و عدم
وصيّت به آن، بسان ساير تركه ميان ورثه تقسيم