عنوان يادشده
بيشتر در باب زكات و خمس به كار رفته است. آنگاه كه در عصر غيبت سخن از پرداخت
زكات و خمس به ميان مىآيد، بر وصف امين بودن فقيه تأكيد مىشود و مثلا گفته
مىشود: در غيبت امام عليه السّلام، زكات بايد به فقيه مأمون پرداخت گردد تا آن را
به مستحقان برساند.
مقصود از فقيه
مأمون، فقيه جامع شرايطى است كه در صورت عدم نياز، با توسل به حيلههاى شرعى در
اموال و حقوقى كه به وى سپرده شده تصرف نمىكند؛ زيرا اين كار حتى با جواز آن به
موقعيت و جايگاه مرجعيت كه منصوب براى مصالح عموم است، لطمه مىزند.[1] برخى در شرط
دانستن افزون بر عدالت براى فقيه اشكال كردهاند. بنابر اين نظر، قيد مأمون توضيحى
خواهد بود.[2]
[1]مسالك الافهام 1/427 ؛ رياض المسائل 5/189
[2] جواهر
الكلام 15/ 425 .
فك
فك: استخوانهاى تشكيل دهنده آروارههاى بالا و پايين.
از آن به
مناسبت در باب طهارت و ديات نام بردهاند.
طهارت: مستحب
است فك ميّت را با پارچهاى ببندند.[1]
ديات: ديه
جنايت برفك بالا و پايين در صورت نداشتن دندان، مانند فك كودك يا پير فاقد دندان،
ديه كامل است و در صورت داشتن دندان دو ديه دارد وبرجنايت يك فك بدون دندان نصف
ديه ثابت است و چنانچه همراه دندان باشد، بر اساس همين ملاك محاسبه مىشود(دندان).
در جنايت بر فك
در صورتى كه منجر به اختلال در جويدن شود، ارش( ارش) ثابت است.[2]