مانند طهارت لباس و فراغ ذمّه از تكليف كه به ترتيب، اثر شستن لباس و به جا آوردن
تكليف است. از آن در بابهايى چون طهارت، صلات، صوم، حج و احياى موات سخن گفتهاند.
اجير كردن براى
انجام دادن فعل توليدى، مانند طهارت لباس و فارغ شدن ذمّه ميّت از حج يا نمازهاى
واجب كه بر عهده او است، همچون اجير كردن براى انجام دادن افعال خود آدمى، از قبيل
شستن لباس و گزاردن حج، صحيح است.[1]
چنانچه فعل
توليدى داراى عنوان محرّمى گردد، انجام دادن اسباب آن (افعال مباشرى) نيز محكوم به
حرمت و گاه موجب ضمان خواهد بود، مانند آنكه شخصى با علم يا ظن به سرايت آتش به
ملك همسايه، در ملك خود بيش از حدّ نياز، آتش بيفروزد.[2]
[1]مستمسك العروة 11/ 25
[2] جواهر الكلام 37/ 59 ـ 63 .
فعل قليل فعل كثير
فعل كثير
فعل كثير: از مبطلات نماز.
عنوان «فعل
كثير»، هر چند در كلمات فقها موضوع حكم واقع شده؛ ليكن در آيه يا روايتى نيامده
است؛[1] از اين رو، برخى گفتهاند: از نظر عرف يا شرع و يا لغت نيازى به تعريف فعل
كثير نيست؛ زيرا چنين عنوانى در شرع وارد نشده است.[2]
به دليل عدم
ورود عنوان «فعل كثير» در روايات، در تفسير و تعريف آن اختلافاتى پديد آمده است و
كلمات فقها در اين باره مضطرب و حتى بر حسب ظاهر متناقض است.[3]
بسيارى از فقها
آن را به كار زيادى كه انجام دهنده آن را از عنوان نماز گزار خارج سازد و موجب محو
صورت نماز گردد، تعريف كردهاند.[4] ضمن آنكه مرجع در تشخيص كثرت را نيز عرف و عادت
دانستهاند.[5]
بنابر تعريف
ياد شده، ملاك در فعل كثير خروج فاعل از عنوان نماز گزار و محو صورت نماز است. بنا
بر اين،