براى كسى كه قادر به تلفظ نيست، فعلى كه دلالت بر معناى آن عقد يا ايقاع بكند،
كفايت مىكند.
آيا از شخص
توانا بر تلفظ نيز فعل مىتواند جايگزين قول شود يا نه؟ مسئله محل اختلاف است(
معاطات).
فعل و رجوع:
رجوع به زوجه در زمان عدّه در طلاق رجعى با گفتار و نيز فعل، همچون لمس كردن و
بوسيدن تحقق مىيابد[3]( رجعت).
فعل و ارتداد:
كارهايى كه در راستاى مسخره كردن دين و اهانت به آن انجام مىگيرد، مانند مسخره
كردن رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله يا زير پا نهادن قرآن كريم و يا پاره كردن
آن، موجب ارتداد مرتكب شونده آن مىشود( ارتداد).
فعل مباشرى و
تسبيبى: فعل به لحاظ اينكه فاعل، آن را مستقيم و بدون واسطه ايجاد كرده و يا با
فراهم كردن مقدمات آن، سبب ايجاد فعل شده است، به ترتيب به فعل مباشرى و فعل
تسبيبى تقسيم مىشود( تسبيب).
فعل معصوم عليه
السّلام: فعل صادر از معصوم عليه السّلام همچون گفتار او حجّت و قابل استناد و
استدلال بر حكم شرعى است( سنّت).
از فعل به
معناى دوم در باب تجارت و يمين سخن گفتهاند.
به قول مشهور،
در عقد لازم فعل ماضى معتبر است. بنابر اين، به كار بردن فعل مضارع و غير آن كافى
نخواهد بود.[4]
قسم با فعل
ماضى منعقد نمىشود و كفّارهاى جز استغفار ندارد.[5]
( عمل)
[1]إصباح الشيعة/ 57
[2] جواهر الكلام 9/ 315 ـ 319
[3]
32/ 179 ـ 180
[4] جامع المقاصد 13/ 11 ؛
منية الطالب 1/ 246
[5] عيون الحقائق 2/
177.
فعل تسبيبى تسبيب
فعل توليدى
فعل توليدى: اثر فعل.
به آثار شرعى
يا عقلىاى كه بر عمل انسان مترتب مىگردد، فعل توليدى گويند،