responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 689
جواز عقد: از اسباب فسخ، جواز عقد و عدم لزوم آن است، مانند عاريه، وديعه، مضاربه و وكالت. طبيعت اين نوع عقود، فسخ پذيرى است و هر يك از دو طرف عقد هر زمان كه بخواهد مى‌تواند آن را برهم زند(عقد جايز).

عدم اجازه عقد فضولى: تماميت و لزوم عقدى كه فضولى انجام داده، مشروط به اجازه مالك يا ولىّ است و در صورت اجازه ندادن و رد كردن، عقد باطل مى‌شود( فضولى).

وجود برخى عيوب در نكاح: ديوانگى، عنّين يا مجبوب بودن و به قول مشهور، اخته بودن زوج و ديوانگى، خوره، پيسى، قَرَن، افضا، نابينايى و رَتَق در زوجه، عيوب مجوز فسخ عقد نكاح‌اند( ازدواج).

آثار فسخ: مهم‌ترين اثر فسخ، پايان يافتن عقد است. عقد با فسخ پايان يافته و آثار آن برطرف مى‌شود و آنچه از هريك از دو طرف به ديگرى منتقل شده به او باز مى‌گردد. آيا فسخ عقد از زمان عقد است، به گونه‌اى كه گويا عقدى واقع نشده است و يا از زمان فسخ و آثار عقد تا زمان فسخ به قوت خود باقى است؟ مسئله محل بحث است[3](عقد).

البته احكام ديگرى بر فسخ عقد مترتب مى‌گردد كه در عناوين مناسب، همچون خيار و ازدواج مطرح است.


[1]معجم مقائيس اللغة والمصباح المنير، واژه «فسخ»

[2] المكاسب و البيع (نائينى) 2/ 363 ؛ حاشية المكاسب (يزدى) 2/ 159

[3] مجمع الفائدة 9/ 40 ؛ القواعد الفقهية (بجنوردى) 6/ 136 ؛ العروة الوثقى 5/ 387 .

فسق

فِسق: ارتكاب گناه و ترك فرمان خدا.

فسق، مقابل عدالت( عدالت) عبارت است از خارج شدن از طاعت به سبب گناه كردن و ترك دستورهاى خداى تعالى. بيشترين موارد كاربرد فسق نسبت به كسانى است كه بر حسب اعتقاد، مسلمان و مؤمن اند؛ ليكن در مقام عمل كوتاهى مى‌كنند و مرتكب حرام يا ترك واجب مى‌شوند. عنوان فسق بر منافقان و مشركان نيز كه بر حسب اعتقاد گمراه‌اند، اطلاق شده است.[1]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 689
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست