البته مقصود از ظن، ظن خاص است كه دليل قطعى بر اعتبار آن وجود دارد، مانند ظن
حاصل از خبر ثقه(ظن).
تفاوت ياد شده
بنابر ديدگاه اصوليان است كه ظن را در طريق تحصيل احكام شرعى كافى مىدانند(
اصولى).
فروع دين و
اجتهاد: مكلّف براى دستيابى به فروع دين يا بايد مقلّد باشد ـ چنان كه گذشت ـ و يا
مجتهد. مقصود از مجتهدكسى استكه توانايى استنباط احكام شرعى را از منابع آن
دارد[4](اجتهاد).
فروع دين و
احتياط: مكلف مىتواند براى تحصيل فروع دين، جز راه اجتهاد و تقليد، راه احتياط را
بر گزيند؛ ليكن در خود مسئله جواز يا عدم جواز احتياط بايد مجتهد يا مقلد باشد[5](
احتياط).
[1]رسائل و مسائل 3/141 ـ 142
[2] مهذب الاحكام 6/ 315
[3] فقه الشيعة (الاجتهاد والتقليد)/ 16 4 و [5]توضيح المسائل مراجع 1/ 12 ـ 13.
فرومايه پستى
فرياد
فرياد: صيحه و بانگ بلند.
از احكام مرتبط
با آن در بابهاى طهارت، صلات، سبق و رمايه، حدود و ديات سخن گفتهاند.
طهارت: گريه
كردن در مرگ ديگران جايز است، ليكن توأم بودن آن با فرياد خارج از حدّ متعارف حرام
مىباشد.[1] برخى آن را مكروه دانستهاند.[2]
صلات: در موارد
عدم امكان تحصيل علم به دخول وقت نماز به جهت ابرى بودن هوا و مانند آن، بنابر قول
مشهور، به نشانههايى كه موجب ظنّ به دخول وقت مىشود، مانند بانگ بر آوردن خروس،
مىتوان اعتماد كرد[3] ( خروس).
بنابر قول به
وجوب نماز آيات( نماز آيات) براى
هر رخداد ترسناك، نماز آيات به سبب صيحه آسمانى همچون صداى رعدى كه عموم مردم از
آن بترسند و به هراس افتند، واجب مىشود.[4]
سبق و رمايه:
به قول برخى در مسابقه سوار كارى جايز نيست كسى از پشت سر اسب مسابقه بر او بانگ
زند تا سرعتش بيشتر شود و تندتر بدود.[5]