فرجين تثنيه
فَرْج است كه بر قُبُل و دُبُر اطلاق مىشود.[1] گاهى نيز بر آلت تناسلى زن و مرد
اطلاق گشته و ـ مثلا ـ گفته مىشود: خنثاى مشكل اگر فاقد و يا داراى فرجين باشد،
كه مراد آلت تناسلى مردانه و زنانه است[2]( فرج).
از احكام مرتبط
با آن در بابهاى طهارت، حج، تجارت، قرض، وقف، هبه، نكاح، ارث، شهادات، حدود، قصاص
و ديات سخن گفتهاند.
نسبت فرزندى:
نسبت فرزندى تنها از راه آميزش مشروع و يا تلقيح مصنوعى ( تلقيح مصنوعى) با شرايطى
حاصل مىشود. بنابر اين، چنانچه مردى با زنى كه آميزش با او حلال است، نزديكى كند
و زن باردار شود و پس از گذشت حداقل شش ماه از زمان آميزش بچهاى به دنيا آورد،
بچه فرزندآن مرد و زن خواهد بود. همچنين است اگر فرزند از راه تلقيح متولد شود.
به قول مشهور،
در آميزش، نبايد فاصله بين زمان آميزش و زمان وضع حمل، بيش از نه ماه باشد.[1]
بچهاى كه از
راه آميزش حرام، مانند زنا متولد مىشود از نظر شرع فرزند به شمار نمىرود و به
هيچ كدام از مرد و زن ملحق نمى گردد( زنا). چنان كه فرزندخوانده نيز فرزند محسوب
نمىشود و احكام فرزند بر او مترتب نمىگردد (فرزندخوانده).
نسبت فرزندى به
اقرار( اقرار) و بيّنه(بيّنه) ثابت مىشود( نسب).