responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 652
قاضى منصوب از جانب امام عليه السّلام در صورتى كه براى انتخاب جانشين اذن داشته باشد، مى‌تواند كسى را به عنوان جانشين برگزيند؛ خواه امام عليه السّلام صريحاً به او اذن داده باشد و يا از فحواى حكمش فهميده شود، مانند آنكه قلمرو قضاوت به قدرى گسترده باشد كه عادتاً از عهده يك نفر بر نمى‌آيد.[6]

( مفهوم)


[1]كشف الرموز 2/ 87 ؛ اصول الفقه 1/ 101

[2] 103 ـ 104

[3] نهاية الإحكام 1/ 377

[4] قواعد الاحكام 3/ 185

[5] جامع المقاصد 8/ 185 ـ 186

[6] كشف اللثام 10/ 14 ؛ جواهر الكلام 40/ 47 .

فَحواى خطاب مفهوم

فخّ

فَخّ: مكانى در يك فرسخى مكّه مكرمه.

فخّ نام چاهى معروف در يك فرسخى مكّه مكرمه بوده است. برخى آن را نام مكانى كه چاه در آن واقع شده، دانسته‌اند.[1] اكنون با توسعه شهر اين محل در محدوده شهر قرار گرفته است. از احكام مرتبط با آن در باب حج سخن گفته‌اند.

گذشتن از ميقات بدون احرام جايز نيست و پس از احرام بستن، امورى مانند پوشيدن لباس دوخته بر محرم حرام مى‌شود؛ ليكن كودكى كه ولىّ او تصميم بر حج دادن وى دارد از اين حكم مستثنا است؛ اما اختلاف است كه آيا احرام بستن او تا فخّ به تأخير انداخته مى‌شود و در فخّ محرم و پس از آن محرمات احرام بر او حرام مى‌شود يا اينكه احرام او نيز مانند ديگر حاجيان از ميقات انجام مى‌شود و تنها لباس احرام را در فخّ مى‌پوشد و در نتيجه پوشيدن لباس دوخته تا فخّ براى كودك حرام و موجب كفّاره نخواهد بود؟ البته اين اختلاف در صورتى است كه كودك از راه مدينه ـ كه فخّ در مسير آن قرار دارد ـ به حج برده شود، وگرنه احرام وى همچون بالغ در يكى از ميقاتها انجام مى‌شود. بسيارى قول نخست را پذيرفته‌اند[2] اين قول به اكثر و مشهور نسبت داده شده است[3]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 652
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست