بر كسى كه
فتواى مجتهدى را به اشتباه براى ديگرى نقل كرده، واجب است آن را اعلام و اصلاح
كند. همچنين اگر مجتهد در بيان فتواى خود دچار اشتباه شود.[15]
بر كسى كه
فتواى مفتى اى را براى مستفتى نقل نموده و سپس فتواى او تغيير كرده است، اعلام
تغيير به مستفتى واجب نيست.[16]
در صورت تغيير
رأى مفتى، آيا اعلام آن به مقلدان واجب است يا نه؟ مسئله محل خلاف است. برخى ميان
صورتى كه فتواى پيشين مطابق احتياط بوده و صورتى كه چنين نبوده است، تفصيل داده و
در فرض نخست، اعلام را واجب ندانستهاند.[17]
[1]مسالك الافهام 3/ 108 ؛ كتاب العين واژه «فتو» ؛ لسان
العرب و مجمع البحرين، واژه «فتا»
[2] العدّة فى اصول الفقه 2/ 727 ـ 728
[3] معارج الاصول/ 200 ـ 201
[4] 197 ـ 199 ؛ العدّة فى اصول الفقه 2 / 729 ـ
730
[5] العروة الوثقى 1 / 14 6 .
معارج الاصول/ 201
[7] العروة الوثقى 1/
32 ـ 33
[8] 28
[9] 30 10 و
[11]30 ـ 31 ؛ مستمسك العروة 1/ 61 ـ 62 ؛ التنقيح (الاجتهاد و التقليد)/ 305 ـ
306
[12] العروة الوثقى 1/ 31 ؛ المعالم
الزلفى/58 ـ 59 ؛ القول الرشيد 2/161 ـ 163
[13] العروة الوثقى 1/ 36 ؛ مستمسك العروة 1/ 69 ـ 70 ؛ التنقيح (الاجتهاد و
التقليد) / 349 ـ 350
[14] العروة الوثقى
1/ 39 ؛ مستمسك العروة 1/ 75
[15] العروة الوثقى 1/ 39
[16] 48
[17] 59 ؛ المعالم الزلفى/ 115 .
فتوا به احتياط
احتياط واجب
فتور سستى
فجر
فجر: سپيده صبح.
فجر بر فجر
صادق و كاذب اطلاق مىشود؛ ليكن فجر صادق موضوع اكثر احكام شرعى مرتبط با فجر واقع
شده است و هرگاه فجر، مطلق به كار رود، مراد همين فجر است نه فجر كاذب.
فجر صادق ـ كه
فجر ثانى، معترض و مستطير نيز ناميده مىشود ـ عبارت است از سپيدهاى در آغاز صبح
كه به افق شرقى متصل است و در عرض افق، همچون نيم دايره پهن و گسترده مىشود و
روشنىاش هر لحظه روبه فزونى مىنهد؛ بر خلاف فجر كاذب كه ـ فجر اوّل و مستطيل نيز
ناميده مىشود ـ