در تعلّق خمس به جواهر به دست آمده از غواصى، گذشت سال شرط نيست؛ بلكه به محض دستيابى به آن در صورت رسيدن به حدّ نصاب، خمس واجب مىشود.[16]
در خمس جواهر به دست آمده، پرداخت عين لازم نيست؛ بلكه دادن قيمت آن نيز كفايت مىكند.[17]
به قول اكثر فقها بر عنبر استخراج شده از دريا با غواصى، حكم غواصى جارى مىشود؛ اما عنبرى كه از روى آب گرفته مىشود، حكم معدن(معدن) را دارد[18]( عنبر).
[1]سداد العباد/ 214 ؛ مستند العروة (الخمس)/ 108
[2] تذكرة الفقهاء 5/ 419 ؛ الحدائق الناضرة 12/343
[3] مختلف الشيعة 3/ 320
[4] 320 ؛ جامع عباسى/ 102
[5] البيان/ 345 ؛ الحدائق الناضرة 12/344 6 . الحدائق الناضرة 12/ 345
[7] البيان/ 345 [8]مسالك الافهام 1/ 463 ؛ غنائم الايام 4/ 311 ؛ كشف الغطاء 4/ 203 ؛ جواهر الكلام 16/ 41 ؛ كتاب الخمس (شيخ انصارى)/ 67
[9] جواهر الكلام 16/ 42 ؛ كتاب الخمس (شيخ انصارى)/ 67 ـ 68
[10] جواهر الكلام 16/ 43
[11] كشف الغطاء 4/ 204 ؛ جواهر الكلام 16/ 43
[12] جواهر الكلام 16 / 43 ؛ العروة الوثقى 4 / 254
[13] مختلف الشيعة 3/ 322 ـ 323 ؛ رياض المسائل 5/ 252 ؛ كتاب الخمس (شيخ انصارى)/ 69 ؛ العروة الوثقى 4/ 252 ؛ مستند العروة (الخمس)/ 115
[14] غنائم الايام 4/ 310 ؛ جواهر الكلام 16/ 41 ؛ العروة الوثقى 4/ 252
[15] جواهر الكلام 4/ 42
[16] غاية المرام 1/ 291 ؛ غنائم الايام 4/ 354
[17] البيان/ 346 ؛ مدارك الاحكام 5/ 376
[18] تذكرة الفقهاء 5/ 420 ؛ الدروس الشرعية 1/ 261 ؛ مدارك الاحكام 5/ 377 .
غوره
غوره: حبههاى نارس و ترش مزه انگور.
از آن در بابهاى طهارت، زكات و تجارت سخن گفتهاند.
غوره و نيز آب آن با جوشيدن نجس نمىشود و خوردن آن حلال است.[1]
چنانچه همراه غوره چند حبه انگور باشد، در صورت صدق آب غوره بر آب گرفته شده از آن و شيرين نبودن آن، با جوشيدن نيز پاك و خوردنآن حلال است.[2]
كشمش جزء نه چيزى است كه به آنها زكات تعلق مىگيرد. زمان تعلق (واجب شدن) زكات در كشمش بنابر قول مشهور، غوره شدن انگور است.[3]
بُدُوّ صَلاح( بدوّ صلاح) در انگور، رسيدن به مرحله غوره است.[4] به قول مشهور، فروختن ميوه درخت پيش از بدوّ صلاح، باطل و پس از آن صحيح است.[5]