responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 616

در تعلّق خمس به جواهر به دست آمده از غواصى، گذشت سال شرط نيست؛ بلكه به محض دستيابى به آن در صورت رسيدن به حدّ نصاب، خمس واجب مى‌شود.[16]

در خمس جواهر به دست آمده، پرداخت عين لازم نيست؛ بلكه دادن قيمت آن نيز كفايت مى‌كند.[17]

به قول اكثر فقها بر عنبر استخراج شده از دريا با غواصى، حكم غواصى جارى مى‌شود؛ اما عنبرى كه از روى آب گرفته مى‌شود، حكم معدن(معدن) را دارد[18]( عنبر).


[1]سداد العباد/ 214 ؛ مستند العروة (الخمس)/ 108

[2] تذكرة الفقهاء 5/ 419 ؛ الحدائق الناضرة 12/343

[3] مختلف الشيعة 3/ 320

[4] 320 ؛ جامع عباسى/ 102

[5] البيان/ 345 ؛ الحدائق الناضرة 12/344 6 . الحدائق الناضرة 12/ 345

[7] البيان/ 345 [8]مسالك الافهام 1/ 463 ؛ غنائم الايام 4/ 311 ؛ كشف الغطاء 4/ 203 ؛ جواهر الكلام 16/ 41 ؛ كتاب الخمس (شيخ انصارى)/ 67

[9] جواهر الكلام 16/ 42 ؛ كتاب الخمس (شيخ انصارى)/ 67 ـ 68

[10] جواهر الكلام 16/ 43

[11] كشف الغطاء 4/ 204 ؛ جواهر الكلام 16/ 43

[12] جواهر الكلام 16 / 43 ؛ العروة الوثقى 4 / 254

[13] مختلف الشيعة 3/ 322 ـ 323 ؛ رياض المسائل 5/ 252 ؛ كتاب الخمس (شيخ انصارى)/ 69 ؛ العروة الوثقى 4/ 252 ؛ مستند العروة (الخمس)/ 115

[14] غنائم الايام 4/ 310 ؛ جواهر الكلام 16/ 41 ؛ العروة الوثقى 4/ 252

[15] جواهر الكلام 4/ 42

[16] غاية المرام 1/ 291 ؛ غنائم الايام 4/ 354

[17] البيان/ 346 ؛ مدارك الاحكام 5/ 376

[18] تذكرة الفقهاء 5/ 420 ؛ الدروس الشرعية 1/ 261 ؛ مدارك الاحكام 5/ 377 .

غوره

غوره: حبه‌هاى نارس و ترش مزه انگور.

از آن در بابهاى طهارت، زكات و تجارت سخن گفته‌اند.

غوره و نيز آب آن با جوشيدن نجس نمى‌شود و خوردن آن حلال است.[1]

چنانچه همراه غوره چند حبه انگور باشد، در صورت صدق آب غوره بر آب گرفته شده از آن و شيرين نبودن آن، با جوشيدن نيز پاك و خوردن‌آن حلال است.[2]

كشمش جزء نه چيزى است كه به آنها زكات تعلق مى‌گيرد. زمان تعلق (واجب شدن) زكات در كشمش بنابر قول مشهور، غوره شدن انگور است.[3]

بُدُوّ صَلاح( بدوّ صلاح) در انگور، رسيدن به مرحله غوره است.[4] به قول مشهور، فروختن ميوه درخت پيش از بدوّ صلاح، باطل و پس از آن صحيح است.[5]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 616
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست