[2] روض
الجنان 1/ 436 ـ 437 ؛ روضة المتقين 12/ 213 ؛ مرآة العقول 3/ 147 ؛ مصباح الفقيه
7/ 290 ـ 292 ؛ بحوث فى شرح العروة 3/ 305 ـ 306 ؛ التنقيح (الطهارة) 2/ 73 ـ 74
[3] بحوث فى شرح العروة 3/ 306
[4] مصباح الهدى 1/ 408 ؛ التنقيح (الطهارة) 2/
74 ـ 75 ؛ صراط النجاة (تبريزى) 5/ 277 ـ 278
[5] العروة الوثقى 1/ 140 ؛ التنقيح (الطهارة) 2/ 73 ـ 74 ؛ بحوث فى شرح
العروة 3/ 306 ـ 307 ؛ كتاب الطهارة (امام خمينى) 3/ 460 [6]شرائع الاسلام 1/
42 ؛ ارشاد الاذهان 1/ 239 ؛ البيان/ 91 ؛ الرسائل العشر (حلّى)/ 146
[7] كتاب الطهارة (شيخ انصارى) 5/ 150 ؛ مصباح
الفقيه 7/ 290 ـ 292 ؛ مستمسك العروة 1/ 386 .
غلات اربع
غَلاّت اربع: گندم، جو، خرما و كشمش.
به غلاّت اربع
با شرايطى زكات تعلّق مىگيرد(زكات).
غلاف
غِلاف: پوشش يا جلد قرآن، تيغه خنجر، تفنگ و مانند آنها.
از آن به مناسبت در بابهاى طهارت، صلات، وصيّت
و ارث سخن گفتهاند.
طهارت: چنانچه
جلد و غلاف قرآن كريم نجس شود و نجس شدن آن، هتك حرمت قرآن به شمار رود، تطهير آن
واجب است.[1]
به تصريح برخى،
مسّ غلاف قرآن بر مُحدِث، مانند جنب مكروه است.[2]
استفاده از ظرف
طلا و نقره حرام است. آيا غلاف شمشير، خنجر و مانند آن، ظرف محسوب مىشود تا
استفاده از غلاف طلايى يا نقرهاى آنها حرام باشد يا نه؟ مسئله اختلافى است[3](ظرف).
صلات: همراه
داشتن آهن، از قبيل چاقو و خنجر در حال نماز مكروه است. ظاهر كلام برخى قدما حرمت
آن است؛ ليكن در صورتى كه چاقو و خنجر در غلاف باشند، كراهت يا حرمت ندارد.[4]
سجده بر غلاف
شمشير، خنجر و مانند آن كه از چوب تهيه شده باشد، صحيح است؛ هرچند نمازگزار آن را
به كمر بسته باشد.[5]
وصيّت: كسى كه
به شمشير يا چاقوى معيّنى وصيّت كرده، در صورتى كه شمشير يا چاقو در زمان وصيّت در
غلاف باشد، به قول مشهور، غلاف نيز داخل وصيّت خواهد بود.[6]