responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 595


[1]المفردات (راغب) و لسان العرب، واژه «غلا»

[2] روض الجنان 1/ 436 ـ 437 ؛ روضة المتقين 12/ 213 ؛ مرآة العقول 3/ 147 ؛ مصباح الفقيه 7/ 290 ـ 292 ؛ بحوث فى شرح العروة 3/ 305 ـ 306 ؛ التنقيح (الطهارة) 2/ 73 ـ 74

[3] بحوث فى شرح العروة 3/ 306

[4] مصباح الهدى 1/ 408 ؛ التنقيح (الطهارة) 2/ 74 ـ 75 ؛ صراط النجاة (تبريزى) 5/ 277 ـ 278

[5] العروة الوثقى 1/ 140 ؛ التنقيح (الطهارة) 2/ 73 ـ 74 ؛ بحوث فى شرح العروة 3/ 306 ـ 307 ؛ كتاب الطهارة (امام خمينى) 3/ 460 [6]شرائع الاسلام 1/ 42 ؛ ارشاد الاذهان 1/ 239 ؛ البيان/ 91 ؛ الرسائل العشر (حلّى)/ 146

[7] كتاب الطهارة (شيخ انصارى) 5/ 150 ؛ مصباح الفقيه 7/ 290 ـ 292 ؛ مستمسك العروة 1/ 386 .

غلات اربع

غَلاّت اربع: گندم، جو، خرما و كشمش.

به غلاّت اربع با شرايطى زكات تعلّق مى‌گيرد(زكات).

غلاف

غِلاف: پوشش يا جلد قرآن، تيغه خنجر، تفنگ و مانند آنها.

از آن به مناسبت در بابهاى طهارت، صلات، وصيّت و ارث سخن گفته‌اند.

طهارت: چنانچه جلد و غلاف قرآن كريم نجس شود و نجس شدن آن، هتك حرمت قرآن به شمار رود، تطهير آن واجب است.[1]

به تصريح برخى، مسّ غلاف قرآن بر مُحدِث، مانند جنب مكروه است.[2]

استفاده از ظرف طلا و نقره حرام است. آيا غلاف شمشير، خنجر و مانند آن، ظرف محسوب مى‌شود تا استفاده از غلاف طلايى يا نقره‌اى آنها حرام باشد يا نه؟ مسئله اختلافى است[3](ظرف).

صلات: همراه داشتن آهن، از قبيل چاقو و خنجر در حال نماز مكروه است. ظاهر كلام برخى قدما حرمت آن است؛ ليكن در صورتى كه چاقو و خنجر در غلاف باشند، كراهت يا حرمت ندارد.[4]

سجده بر غلاف شمشير، خنجر و مانند آن كه از چوب تهيه شده باشد، صحيح است؛ هرچند نمازگزار آن را به كمر بسته باشد.[5]

وصيّت: كسى كه به شمشير يا چاقوى معيّنى وصيّت كرده، در صورتى كه شمشير يا چاقو در زمان وصيّت در غلاف باشد، به قول مشهور، غلاف نيز داخل وصيّت خواهد بود.[6]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 595
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست