responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 593

خداى تعالى در هر دو آيه، مردان و زنان مؤمن را از نگاههاى ناروا و هوس آلود به يكديگر منع مى‌كند( نگاه).


[1]نور/ 30 ـ 31.

غضروف

غضروف: نوعى بافت پيوندى با حالت ارتجاعى.

غضروف عبارت است از نوعى بافت مقاوم و انعطاف پذير، فاقد رگهاى خونى كه مى‌تواند فشارهاى مكانيكى را تحمل كند و در بعضى اندامها مانند حنجره، لاله گوش و مفصل‌ها وجود دارد. از آن به مناسبت در بابهاى اطعمه و اشربه، قصاص و ديات سخن گفته‌اند.

خوردن غضروف حيوانات حلال گوشتى كه ذبح شرعى شده‌اند، حلال است.[1]

چنانچه بعض بينى توسط ديگرى بريده شود، در صورتى كه قسمت نرم بينى باشد، قصاص در آن ثابت است؛ اما اگر قسمت نرم، همراه غضروف متصل به استخوان بينى باشد، آيا در مجموع قصاص ثابت است يا در قسمت نرم بدون غضروف، قصاص و در غضروف، ارش( ارش) ثابت مى‌شود، مسئله مورد بحث است.[2]

بريدن بخش غضروفى دو طرف گوش ديگرى[3] و نيز دو قسمت نرم بينى همراه غضروف آن، موجب ثبوت ديه كامل است[4]( بينى).


[1]وسيلة النجاة/ 619 ـ 620

[2] تحرير الوسيلة 2/ 546

[3] تحرير الاحكام 5/ 586

[4] من لايحضره الفقيه 4/ 132 ؛ جواهر الكلام 43/ 190 .

غفلت سهو

غُفَيلَه نماز غفيله

غَلاء گرانى

غلات

غُلات: غاليان؛ اهل غلوّ.

غُلات جمع غالى از غلوّ به معناى گذشتن از حدّ است[1] غلوّ در اصطلاح عبارت است از گذشتن از حدّ و بالابردن مرتبه پيامبر صلّى اللّه‌ عليه و آله و امامان معصوم عليهم السّلام و يا غير آنان

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 593
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست