responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 574

البته شوهر نسبت به همسرش و پس از او، وارثان ميّت در تصميم‌گيرى نسبت به غسل ميّت اولى از ديگران‌اند.[2]

آيا منظور از اولويت آن است كه ديگران بدون اذن صاحبان اولويت، حق غسل دادن ميّت را ندارند و تنها با اجازه آنان مى‌توانند ميّت را غسل دهند، يا مقصود حق تقدم صاحبان اولويت بر ديگران است؛ بدين معنا كه آنان سزاوارترند؛ ليكن غسل دادن ميّت توسط ديگران منوط به اجازه آنان نيست؟ مسئله محل اختلاف است.[3]

چنانچه وارثان ميّت، مرد و زن باشند، به قول جمعى، مرد سزاوارتر از زن است؛ ميّت مرد باشد يا زن.[4]

شرايط: شرايط غسل ميّت يا شرايط مغسول (ميّت) است يا شرايط غاسل (غسل دهنده) و يا شرايط غسل.

الف. شرايط مغسول:

اسلام. بنابر اين، كافر غسل داده نمى‌شود. كودكان كفّار در حكم آنان و كودكان مسلمانان در حكم ايشان خواهند بود. همچنين است ديوانه.

ايمان. به معناى دوازده امامى بودن بنابر قولى. در اينكه علاوه بر اسلام، ايمان شرط است يا نه، اختلاف است. مشهور آن را شرط نمى‌دانند. بنابر اين، غسل دادن ميت مسلمان غير دوازده امامى نيز واجب است، به شرط آنكه محكوم به كفر نباشد، مانند خوارج، غاليان، ناصبيان و منكران ضرورى دين، كه غسل دادن آنان، همچون كفّار جايز نيست.[5]

تمام شدن چهار ماهگى جنين سقط شده. بنابر اين، غسل دادن جنين سقط شده قبل از چهار ماهگى، واجب نيست.[6]

شهيد نبودن. بنابر اين، غسل دادن شهيد، واجب، بلكه جايز نيست[7] (شهيد).

كشته قصاص يا حد نبودن. كسى كه به جهت قصاص يا حدّ، كشتن او توسط حاكم شرع واجب است، حاكم قبل از قتل به او دستور مى‌دهد كه غسل كند و پس از اعدام، غسل داده نمى‌شود.[8]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 574
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست