بلكه برخى، كفايت غسل روز را تا آخر شب و شب را تا آخر روز بعد قوى دانستهاند[3]
آيا در صورت
عروض حدثِ باطل كننده وضو، بعد از غسل، غسل باطل مىشود و نياز به تجديد آن است يا
نه؟ مسئله محل اختلاف است. برخى ميان خوابيدن و ديگر حدثها تفصيل داده و تنها
خوابيدن را موجب بطلان غسل مكانى دانستهاند؛ ليكن مشهور قول نخست است.[4]
( غسل)
[1]العروة الوثقى 2/ 153 ؛ مدارك العروة 9/ 311
[2] كشف
الالتباس/ 341 ؛ جواهر الكلام 5/ 62 ـ 65 ؛ مصباح الهدى 7/ 98 ـ 100
به قول مشهور[1]
ـ كه بر آن ادعاى اجماع نيز شده[2]ـ غسل دادن نوزاد بر ولىّ او يا مأذون از سوى
ولىّ[3] مستحب مؤكّداست.[4] برخى قائل به وجوب آن بر ولىّ شدهاند.[5]
در غسل نوزاد، رعايت
شرايط عمومى غسل، همچون نيت و ترتيب لازم است.[6]
وقت غسل مولود،
هنگام ولادت نوزاد است؛[7] ليكن برخى وقت آن را تا زمانى كه عرفا غسل نوزاد صدق
مىكند، مانند يك يا دو روز پس از ولادت، مستمر دانستهاند.[8]
[1]جواهر الكلام 5 / 71
[2] غنية النزوع/ 62
[3] نهاية المرام 1/ 447 ؛ الانوار اللوامع 10
قسم 2/ 272
از غسلهاى واجب بر مكلّفان، غسل دادن انسان
مرده است. از احكام آن در باب طهارت سخن گفتهاند.
حكم تكليفى:
غسل دادن ميّت با شرايطى واجب كفايى است؛ بدين معنا كه بر هر مكلفى در صورت اقدام
نكردن ديگرى واجب است و با اقدام يكى، از عهده ديگران ساقط مىشود.[1]