responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 565
«اللّهُمَّ اجعَلْهُ كَفّارةً لِذُنوبى وَ طَهوراً لِدِينى، اللّهُمَّ أذهِب عَنّى الدَنَسَ» و بهتر است اين اعمال را در غسل عيد قربان نيز بدون قصد ورود به جا آورد[4]

غسل شب عيد فطر مستحب است. وقت آن از غروب آفتاب تا طلوع فجر مى‌باشد؛ ليكن به جا آوردن آن در آغاز شب بهتر است.[5]


[1]العروة الوثقى 2/ 150

[2] الحدائق الناضرة 4/ 185

[3] جواهرالكلام 5/[33] ـ 35 4و [5]العروة الوثقى 2/ 151 .

غسل فعلى

غسل فعلى: نوعى غسل مستحب.

غسل فعلى، غسلى است كه براى انجام دادن كارى يا كار انجام شده‌اى به جا آورده مى‌شود. از احكام آن در باب طهارت سخن گفته‌اند.

اقسام: غسلهاى فعلى دو گونه‌اند:

غسلهايى كه براى انجام دادن كارى استحباب دارند. اين نوع غسلها عبارت‌اند از غسلهاى احرام، بنابر قول مشهور؛ طواف؛ وقوف به عرفات؛ وقوف به مشعر؛ براى قربانى و نيز سر تراشيدن در حج؛ رمى جمره به قول برخى؛ زيارت معصومان عليهم السّلام از نزديك و دور؛ ديدن يكى از امامان عليهم السّلام در خواب؛ نماز حاجت، بلكه به قولى، مطلق درخواست حاجت؛ نماز استخاره بلكه به قولى، مطلق استخاره، هرچند بدون نماز آن؛ عمل امّ داوود؛ برداشتن تربت قبر امام حسين عليه السّلام؛ قصد سفر، بويژه سفر زيارتى امام حسين عليه السّلام؛ نماز باران؛ توبه؛ شكايت بردن نزد خدا از ستم ستمگر؛ براى ايمنى در صورت بيم از ظالم؛ دفع بلا؛ مباهله با اهل باطل؛ تحصيل نشاط براى عبادت يا خصوص نماز شب؛ نماز شكر و غسل دادن و كفن كردن ميّت.[1]

غسلهايى كه استحبابشان براى كار انجام شده است، مانند غسل براى مشاهده به دار آويخته، به دو شرط: نخست، رفتن نزد او به قصد ديدن وى باشد، نه آنكه اتفاقى نگاهش به او افتاده يا مجبور به نگاه كردن شده باشد. دوم آنكه سه روز از به دار آويختن وى سپرى شده باشد،
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 565
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست