responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 563

غسلهايى مانند غسل جمعه، غسل شبهاى ماه رمضان، روز عيد فطر و قربان، روز ترويه، روز عرفه، روزهاى اول، نيمه، آخر و 27 ماه رجب، روز عيد غدير، روز مباهله، روز نيمه شعبان، روز ولادت رسول خدا صلّى اللّه‌ عليه و آله (هفدهم ربيع الاول)، روز نوروز، روز نهم ربيع الاول و روز دحو الارض، از غسلهاى زمانى اند كه انجام دادن آنها مستحب است.[2]

با سپرى شدن وقت غسل زمانى، قضاى آن استحباب ندارد؛ چنان كه به جا آوردن آن پيش از زمان مشخص، حتى با بيم فراهم نبودن امكان غسل در آن زمان، صحيح نيست، مگر غسل جمعه( غسل جمعه). البته از بعضى قدما استحباب قضاى غسل روز عرفه در روز عيد قربان و از برخى ديگر، استحباب قضاى همه غسلهاى زمانى و مقدم كردن آنها بر زمانشان در صورت بيم فراهم نبودن امكان غسل در زمان خودش، نقل شده است.[3]

غسلهاى زمانى با عروض حدث باطل نمى‌شوند؛ بدين معنا كه اعاده آنها استحباب ندارد.[4]

( غسل)


[1]الحدائق الناضرة 4/ 238

[2] العروة الوثقى 2/ 142 و 149 ـ 152

[3] 152 ـ 153 ؛ مصباح الهدى 7/ 95

[4] مصباح الهدى 7/ 84 .

غسل زيارت

غسل زيارت: غسل براى زيارت معصومان عليهم السّلام.

از احكام آن در باب طهارت سخن گفته‌اند.

غسل براى زيارت پيامبر اكرم صلّى اللّه‌ عليه و آله، امامان معصوم و نيز حضرت فاطمه عليهم السّلام مستحب است.[1]

به تصريح برخى، در استحباب غسل، تفاوتى ميان زيارت از راه دور و نزديك نيست.[2]

برخى، غسل براى زيارت پيامبران گذشته و جانشينان آنان را نيز مستحب دانسته‌اند.[3]

غسل زيارت از غسلهاى فعلى به شمار مى‌رود( غسل فعلى).

( غسل)

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 563
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست