responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 52
صلات سخن گفته‌اند.

در صورت علم به اينكه واقف مسجد صحن آن را جزء مسجد قرار نداده، احكام مسجد همچون حرمت تنجيس، وجوب تطهير و صحّت اعتكاف بر آن جارى نمى‌شود؛ بلكه در فرض شك نيز در صورتى كه ظاهر حال و ديگر امارات و قراين، بيانگر جزئيت نباشد، همين حكم را دارد[1]

به تصريح برخى، احكام مساجد بر صحن مشاهد مشرّفه( مشاهد مشرّفه) جارى نمى‌شود[2]


[1]العروة الوثقى 1/ 180 ؛ مستمسك العروة 1/ 513 ـ 514 ؛ التنقيح (الطهارة) 2/ 307

[2] صراط النجاة 3/ 45 .

صحناء

صِحناء [= صِحناة]: خورش تهيه شده از ماهيهاى كوچك.

عرب به خورشتى كه از ماهيهاى كوچك، بدون شكافتن شكم آنها تهيه مى‌شود صحناء مى‌گويد[1] از آن به مناسبت درباب اطعمه و اشربه سخن گفته‌اند.

خوردن صحناء حلال است، هرچند دربردارنده اجزاى شكم ماهى باشد.

بسيارى از فقها از حليّت خوردن صحناء بر حلال بودن تخم موجود در شكم ماهى حلال گوشت استدلال كرده‌اند؛ چه نرم باشد و چه سفت. برخى، ملاك در حليّت تخم درون شكم ماهى را سفت بودن آن دانسته‌اند[2]


[1]مجمع البحرين و القاموس المحيط، واژه «صحن»

[2] مختلف الشيعة 8/ 322 ؛ مسالك الافهام 12/ 21 ؛ جواهر الكلام 36/ 262 ـ 263 .

صحيح؛ خبر حديث صحيح

صحيح و اعم

صحيح و اعم: از مباحث اصولى.

صحيح و اعم عبارت است از وضع الفاظ عبادات و معاملات براى خصوص معناى صحيح آنها يا اعم از صحيح و فاسد.

از آن در مباحث الفاظ اصول فقه سخن گفته‌اند.

آيا مراد از الفاظ عبادات، همچون صلات و زكات، و معاملات از قبيل بيع در كاربرد شارع، معناى صحيح آن است؛ يعنى عبادت و معامله‌اى كه اجزا و شرايط آن تام مى‌باشد؛ به گونه‌اى كه به

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 52
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست