responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 486
2. الخلاف 3/ 559 ـ 562 ؛ كتاب السرائر 3/ 168 ؛ جامع المقاصد 9/ 122 ؛ جواهر الكلام 28/ 140 ـ 144

[3] مختلف الشيعة 6/ 332

[4] فقه القرآن 2/ 294

[5] الخلاف 3/ 560 ؛ كتاب السرائر 3/ 168 ؛ تحرير الاحكام 3/ 323 ؛ الدروس الشرعية 2/ 281 ؛ الحدائق الناضرة 22/ 287 ـ 289 ؛ جواهر الكلام 28/ 146

[6] تحرير الاحكام 3/ 323

[7] مسالك الافهام 5/ 424 ـ 425 ؛ الحدائق الناضرة 22/ 285 ؛ جواهر الكلام 28/ 144

[8] جواهر الكلام 28/ 145 .

عم؛ سوره نبأ؛ سوره

عَمشاء اعمش

عمق

عمق: گودى.

عنوان ياد شده در بابهاى طهارت، اجاره و قصاص آمده است.

طهارت: به قول مشهور، به آبى كر( آب كر) گويند كه اگر آن را در ظرفى كه هر يك از طول، عرض و عمق آن سه وجب و نيم است بريزند، پر كند.[1]

مستحب است عمق قبر به اندازه قامت انسان معتدل و دست كم تا ترقوه ـ كمترين حدّ استحباب ـ باشد.[2]

اجاره: شرط صحّت عقد اجاره براى كندن چاه، مشخص بودن حفر از جهت عرض و عمق است.[3]

قصاص: به قول مشهور، در قصاص جراحت( جراحت) رعايت همسانى گستره دو جراحت از جهت طول و عرض لازم است و از جهت عمق لازم نيست.[4] برخى همسانى از جهت عمق را نيز تا حدّ ممكن لازم دانسته‌اند.[5]


[1]جواهر الكلام 1/ 172

[2] 4/ 300 ـ 301 ؛ منتهى المطلب 7/ 386 ـ 387

[3] المبسوط 3/ 237

[4] مسالك الافهام 15/ 272

[5] مهذب الاحكام 29/ 10 .

عمل

عمل: كار.

به گفته برخى لغويان، عمل عبارت است از هر كارى كه از روى قصد انجام گيرد و از نظرگستره اخص از «فعل» است؛ زيرا فعل بر كار بدون قصد نيز اطلاق مى‌شود[1]( فعل).

به گفته برخى ديگر، عمل به كارى گفته مى‌شود كه از روى عقل و انديشه باشد؛ از اين رو، قرين علم قرار مى‌گيرد؛ ليكن فعل اعم است.[2]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 486
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست