responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 479

عمره رجبيه داراى فضيلت بسيارى است و گزاردن عمره در اين ماه افضل از ديگر ماهها است و ثوابى نزديك به ثواب حج دارد.[1]

احرام بستن قبل از ميقات(ميقات) صحيح نيست، مگر آنكه نذر كرده باشد قبل از ميقات محرم شود يا بيم داشته باشد كه اگر احرام را تا ميقات به تأخير اندازد عمره رجبيه از او فوت شود. در اين صورت، مى‌تواند قبل از ميقات محرم شود و عمره‌اش رجبيه به شمار خواهد رفت؛ هرچند ديگر اعمال عمره را در ماه شعبان انجام دهد. در اين حكم تفاوتى ميان عمره مفرده واجب و مستحب نيست. اين حكم را به عمره رجبيه اختصاص داده‌اند؛ ليكن بعضى، اختصاص را نپذيرفته و گفته‌اند: انجام دادن عمره در هر ماه مستحب است و در صورت بيم پايان يافتن ماه با احرام بستن از ميقات، مى‌تواند پيش از ميقات محرم شود.[2]


[1]مسالك الافهام 2/220 ؛ وسائل الشيعة 14/ 303

[2] جواهر الكلام 18/ 121 ـ 125 ؛ العروة الوثقى 4/ 645 ـ 646 ؛ معتمد العروة (الحج) 2/ 413 ـ 417 .

عمره فَوات عمره تحلّل

عمره قِران عمره مفرده

عمره مَبتوله عمره مفرده

عمره مفرده

عمره مُفرده: از اقسام عمره.

عمره مفرده عبارت است از مناسكى ويژه در ميقات و مكّه و چون مستقل است و ارتباطى به حج ندارد، مفرده ناميده شده است( عمره).

از عمره مفرده به عمره مبتوله و عمره افراد يا قران نيز ياد كرده‌اند. علّت نام گذارى به مبتوله (بريده و قطع شده) بريده و جدا بودن آن از حج است؛[1] چنان كه علّت نام گذارى آن به اِفراد يا قِران، وجوب آن بر كسى است كه حج قِران(حج قران) يا اِفراد(حج افراد) بر او واجب است.[2] از احكام آن در باب حج سخن گفته‌اند.

حكم تكليفى: عمره مفرده يا واجب است و يا مستحب. واجب دو گونه است: واجب اصلى و واجب عارضى.

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 479
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست