responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 471

[3] حدّ و تعزير: ارتكاب عمدى محرمات در غير موارد عذر، موجب ثبوت كيفر است. كيفر دو گونه است: يا مقدار آن نامشخص و بسته به نظر حاكم شرع است و يا مشخص مى‌باشد. قسم نخست، تعزير( تعزير) و قسم دوم حد ( حدود) ناميده مى‌شود.

[4]قصاص: در جنايات عمدى ـ مقابل جنايات خطايى ـ قصاص ثابت است؛ خواه جنايت، كشتن ديگرى باشد و يا آسيب رساندن به اعضا و منافع او( جنايت). البته در كودك(كودك) و ديوانه ( ديوانگى)، عمد آنان خطا به شمار رفته و حكم خطا بر آن جارى مى‌شود.[2]

( اختيار)


[1]لسان العرب، واژه «عمد»

[2] جواهر الكلام 42/ 12 و 177.

عمد خطا شبه عمد

عمد شبيه خطا شبه عمد

عمد محض عمد

عمر

عمر: طول زندگى؛ دوران حيات.

از احكام مرتبط با آن در بابهاى طهارت، صلات، حج، عمرى، نكاح، يمين، نذر و شهادات سخن گفته‌اند.

طهارت: به تصريح برخى، زمان انجام دادن غسلهايى كه به سبب ارتكاب اعمالى چون ديدن فردِ به دار آويخته، مستحب مى‌شود، تا پايان عمر امتداد دارد؛ هرچند مستحب است در به جا آوردن آن مبادرت ورزد و آن را به تأخير نيندازد.[1]

صلات: وقت به جا آوردن نماز قضا بنابر قول مشهور ميان متأخران تا پايان عمر امتداد دارد.[2]

هر نمازى كه بايد فورى به جا آورده شود، مانند نماز آيات( نماز آيات) براى زلزله، وقت آن تا پايان عمر استمرار دارد و در هر زمان به نيّت ادا گزارده مى‌شود.[3]

حج: حج ( حج) و عمره مفرده ( عمره مفرده) با وجود شرايط در طول عمر يك بار بر مكلّف واجب مى‌شود.[4]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 471
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست