responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 446

عكس گرفتن با دوربين عكاسى و نيز فيلم بردارى در حال احرام(احرام) جايز است و جزء محرمات احرام به شمار نمى‌رود.[7]


[1]جواهر الكلام 8/ 383 ـ 387 ؛ توضيح المسائل مراجع1 / 501

[2] المراسم العلوية / 65 3 و 4. توضيح المسائل مراجع 2/ 490 م 2439 [5]ارشاد السائل/ 124 ؛ استفتائات جديد (مكارم) 2/ 266 ؛ توضيح المسائل مراجع 2 / 976 [6]توضيح المسائل مراجع 2/ 836 ؛ استفتائات جديد (مكارم) 2/ 239 ـ 240

[7] مناسك حج (مراجع)/ 203 ـ 204 .

عكنه

عُكنَه: لايه تا شده شكم از فربهى.[1]

از آن به مناسبت در باب طهارت نام برده‌اند.

در غسل، رساندن آب به ظاهر بدن، هرچند با دست كشيدن واجب است[2] ( تخليل) و از آنجا كه عكنه (قسمت تا شده شكم) از باطن به شمار نمى‌رود، بايد آب ـ هرچند با دست كشيدن ـ به آنجا برسد.[3]


[1]مجمع البحرين، واژه «عكن»

[2] جواهر الكلام 3/ 80

[3] مستند الشيعة 2/ 321 ؛ العروة الوثقى 1/ 363 .

علاج درمان

علت

علت: آنچه كه وجود چيزى متوقف بر آن است.

وجود و تحقق هر معلولى به چهار علّت بستگى دارد و با نبود يكى از آنها، معلول وجود پيدا نمى‌كند:

[1] علت فاعلى كه پديد آورنده معلول است.

[2] علت مادى كه تشكيل دهنده مادّه معلول است.

[3] علت صورى كه صورت و شاكله معلول از مادّه آن استخراج مى‌گردد.

[4] علت غايى؛ هدف و غايتى كه معلول براى آن ايجاد شده است.[1]

علت به معناى ياد شده، علت فلسفى ناميده مى‌شود؛ ليكن در كلمات فقها مراد از علت، مصلحت و مفسده مؤثر در حكم است( علت حكم). از آن به مناسبت در باب تجارت سخن گفته‌اند.

اعتقاد به اينكه افلاك و سيارات به طور مستقل يا با مشاركت خداى تعالى

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 446
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست