responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 441

مخالفت با والدين: بدون شك، اطاعت پدر و مادر در ترك واجب يا ارتكاب حرام، واجب نيست، بلكه حرام است؛ ليكن آيا اطاعت آنان در ترك غير واجب و فعل غير حرام از مباحات، مستحبات و مكروهات واجب است يا نه؟ مسئله اختلافى است. آنان كه واجب دانسته‌اند، مخالفت را سبب عقوق دانسته و گفته‌اند: سبب حرام، حرام است؛ ليكن آنان كه واجب ندانسته‌اند، مخالفت را مصداق و نيز سبب عقوق ندانسته‌اند، مگر در صورتى كه مخالفت موجب اذيت و آزار و بى احترامى به آنان باشد.[12]

( آزار)


[1]مجمع البحرين، واژه «عقق»

[2] الكافى (كلينى) 1/ 22

[3] الوافى 1/ 73

[4] مرآة العقول 10/ 371

[5] بقره/ 83 ؛ نساء/ 36 ؛ انعام/ 151 [6]لقمان/ 15

[7] اسراء/ 23

[8] الكافى (كلينى) 2 / 348 ـ 349

[9] 448

[10] 276

[11] المناهل/ 254

[12] 255 ؛ مستند الشيعة 10/ 503 ؛ جواهر الكلام 21/ 23 ـ 24 ؛ مستمسك العروة 7 / 169 ـ 170 ؛ مستند العروة (الصلاة) 5 (قسم 1)/ 267 .

عقيده اعتقاد

عقيق

عقيق: نوعى سنگ قيمتى با رنگهاى گوناگون، همچون سرخ، زرد و سفيد/ از ميقاتها.

از احكام عقيق به معناى نخست در بابهاى طهارت، صلات، خمس و تجارت سخن گفته‌اند.

فضيلت: عقيق از سنگهاى با ارزش و داراى خواص گوناگون است. در روايات متعدد به استفاده از انگشترى عقيق سفارش شده است. از امام باقر عليه السّلام نقل شده است كه فرمود: «هركس از شيعيان ما انگشتر عقيق در دست كند، جز خير و نيكى و فراوانى روزى و سلامتى از انواع بلاها نبيند. انگشتر عقيق امانى است از پادشاه ستمگر و از هرچه كه انسان از آن بيم دارد و دورى مى‌جويد».[1] همچنين در روايات، زدودن فقر و نفاق، نيك فرجامى، برآورده شدن حوايج و دفع غم و اندوه از خواص عقيق برشمرده شده است.[2]

احكام: در دست كردن انگشترى عقيق؛ بويژه عقيق سرخ، زرد و سفيد، بخصوص هنگام نماز مستحب است.[3]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 441
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست