معانى ياد شده در كتب لغت و به تبع در كلمات فقها براى «عسيب الفحل» يا
«عَسَب الفحل» آمده است.[1]
منشأ كاربرد اين عنوان در فقه، حديثى نبوى است كه از «عسيب الفحل» نهى كرده
است.[2] از آن در باب تجارت سخن گفتهاند.
شكى نيست كه مقصود از «عسيب الفحل» در حديث نبوى عمل جفتگيرى حيوان نر
نيست؛ بلكه منظور يا خريد و فروش نطفه آن و يا اجرت گرفتن براى در اختيار گذاشتن
حيوان نر جهت جفتگيرى است. چنانچه مراد معناى نخست باشد، معامله به جهت مجهول
بودن نطفه و نيز عدم امكان تحويل و نيز نجاست آن، حرام و باطل است؛[3] ليكن اگر
مقصود اجرت گرفتن باشد، گرفتن اجرت بر اين كار، مكروه است.[4]
[1]تاج العروس، لسان العرب و مجمع
البحرين، واژه «عسب» ؛ نهاية الإحكام 2/ 509 ؛ مفتاح الكرامة 8/ 249 ـ 250 ؛ مصباح
الفقاهة 1/ 57 ـ 58
عِشاء: غروبآفتاب/نمازعشا(
نمازعشا). عشاء در لغت به آغاز تاريكى
شب، مغرب، فاصله مغرب تا وقت نماز عشا و فاصله زوال خورشيد تا طلوع فجر معنا شده
است؛[1] ليكن ـ به تصريح برخى ـ مراد از آن در عرف، مغرب است؛ از اين رو، به نماز
عشا، «عشاء آخر» گفته مىشود، در مقابل «عشاء اول» كه مغرب است.[2] از آن به معناى
نخست در باب اجاره نام برده اند.