نوحه سرايى براى مرده در صورت راست گفتن درباره ميّت، جايز و گرفتن اجرت در
ازاى آن بى اشكال است؛ هرچند مكروه مىباشد و در صورت دروغ گفتن، حرام و گرفتن پول
در ازاى آن باطل است.[7]
( تسليت)
[1]وسائل الشيعة 14/ 500 ؛ توضيح
المسائل مراجع 2/ 1024
[2] وسائل الشيعة
14/ 593 ـ 597 ؛ مستدرك الوسائل 10/ 311 و 385
عَزل: جدا كردن و كنار گذاشتن چيزى/
بر كنار كردن كسى از كارى/ ريختن منى در خارج از رحم زن، هنگام نزديكى.
از عزل به معناى نخست در بابهاى زكات، دين، صدقات و نكاح سخن گفتهاند.
زكات: با نبود مستحق زكات، عزل و كنار گذاشتن زكات براى مالك جايز است.[1]
برخى تصريح به استحباب عزل كردهاند؛[2] ليكن قائلى كه به وجوب آن تصريح كرده باشد
يافت نشده است؛ هرچند احتمال وجوب آن به ظاهر عبارت برخى قدما نسبت داده شده است.[3]
آيا با وجود مستحق نيز عزل جايز است يا نه؟ مسئله اختلافى است.[4]
عزل با كنار گذاشتن مالى معيّن به قصد زكات تحقق مىيابد. فايده عزل آن است
كه مال كنار گذاشته شده به طور قهرى به ملك مستحقان درآمده و در دست زكات دهنده
امانت خواهد بود. در نتيجه درصورت تلف شدن ضامن نمىباشد، مگر آنكه تعدّى يا تفريط
كرده باشد يا با وجود مستحق، بدون عذر، پرداخت زكات را به او به تأخير انداخته
باشد[5] فايده ديگر آن، اين است كه منافع مال كنار گذاشته شده از آن مستحقان خواهد
بود[6] برخى ميان منافع متصل، همچون چاق شدن گوسفند و منافع منفصل از قبيل بچهاى
كه مىزايد، تفصيل داده و