برخى ديگر
گفتهاند: چنانچه آنان خود را منتسب به يهوديان يا مسيحيان بدانند، حتى در صورتى
كه در بخشى از عقايد و اصول با آنان اختلاف داشته باشند، احكام اهل كتاب بر آنان
جارى مىشود[5]
برخى، صابئان
را به طور مستقل از اهل كتاب و در رديف يهوديان و مسيحيان و مجوسيان شمرده و آنان
را داراى كتابى مستقل و جدا از آن سه گروه دانستهاند[6]
[1]بقره/ 62 ؛ مائده/ 69 ؛ حج/ 17
[2] جامع المقاصد 12/ 384 ـ 385 ؛ كشف اللثام 7/
217 ؛ جواهر الكلام 30/ 45
از احكام مرتبط
با آن به مناسبت در بابهايى چون طهارت و نكاح سخن گفتهاند.
موادى چون
صابون كه قابل فشردن نيستند، در صورت نجس شدن، چنانچه نجاست به درون آنها نفوذ
نكرده باشد، با شستن با آب كثير( آب كثير) همچون كر و جارى، پاك مىشوند و اگر با
آب قليل( آب قليل) شسته شوند، در پاك شدن آنها اختلاف است. اما اگر نجاست به درون
آنها نفوذ كرده باشد، آيا با فرو بردن آنها در آب و نفوذ آب پاك به درون آنها، پاك
مىشوند يا نه؟ مسئله اختلافى است[1]
ظرفى كه با
ولوغ سگ( ولوغ) نجس شده است، بنابر قول مشهور، ابتدا بايد خاك مالى(خاك مالى) و
سپس دو بار با آب شسته شود. در صورت يافت نشدن خاك، برخى شستن با صابون و مانند آن
را به جاى خاك كافى دانستهاند[2] ليكن بسيارى غير خاك را كافى ندانستهاند[3]
از نفقه واجب
زن بر شوهر، تهيّه وسايل نظافت و بهداشت او همچون صابون است[4]