responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 301
و يا ضابط‌تر از حديث عالى السند باشند و يا اتصال به معصوم در آن روشن‌تر از اتصال در حديث عالى السند باشد. در هر دو فرض، حديث نازل قوى‌تر از حديث عالى السند خواهد بود.

علوّ سند داراى اقسام و مراتبى است كه در علم درايه به تفصيل آمده است[1] ( داريه؛ علم).


[1]الرعاية فى علم الدراية/ 112 ـ 113 .

عام احوالى عام و خاص

عام استغراقى عام و خاص

عام استيعابى عام و خاص

عام افرادى عام و خاص

عام بدلى عام و خاص

عام البلوى

عام البلوى: مبتلابه عموم مردم.

از آن به مناسبت در باب اجتهاد و تقليد سخن گفته‌اند.

فراگرفتن احكام عام البلوى، مانند احكام شك و سهو در نماز واجب مى‌باشد.[1]


[1]العروة الوثقى 3/ 321 .

عامر زمين آباد

عام زمانى عام و خاص

عام شمولى عام و خاص

عامل

عامل: فرد عهده دار امور ديگرى در اموال، املاك و يا كارهاى او/ متصدى جمع آورى زكات و امور مربوط به آن.

كاربرد نخست، معناى لغوى عامل است كه در بابهايى چون شركت، مضاربه، مزارعه، مساقات و جعاله در همين معنا به كار رفته است و احكام مرتبط با آن در عناوين ياد شده و ساير مدخلهاى مربوط مى‌آيد.

عامل به معناى دوم، كاربرد اصطلاحى آن است و به كسى گويند كه از سوى امام عليه السّلام يا نايب ايشان عهده دار جمع آورى زكات و امور مربوط به آن است؛ از ثبت، نگهدارى و حسابرسى گرفته تا رساندن آن به امام عليه السّلام و توزيع ميان نيازمندان.[1]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 301
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست