همچنين در احاديث متعددى بر هم نشينى و مجالست با علما، پرسيدن مسائل دينى و اخذ
علم از آنان و فروتنى در برابر ايشان تأكيد شده است[8]
از سوى ديگر، علما نيز به بذل علم به ديگران، تواضع، حلم، وقار و اظهار علم
هنگام آشكار شدن بدعتها توصيه شدهاند.[9]
در روايات، همان گونه كه از عالمان ربانى تعريف و تمجيد بسيار شده، از
عالمان فاسد و بى عمل به شدّت نكوهش شده است. در قرآن كريم، مَثَل عالمان بى عمل،
مَثَل الاغى دانسته شده كه بار كتابها بر دوش كشد (بدون آنكه از آنها چيزى بفهمد و
بهرهاى ببرد).[10]
در روايتى از حضرت رسول خاتم صلّى اللّه عليه و آله آمده است: «جهنميان از
بوى بد عالم بى عمل آزار مىبينند».[11]
مراد از عالم كه در سند برخى روايات آمده، معصوم عليه السّلام است.[12]
از احكام اين عنوان در بابهاى طهارت، مزار، وقف، وصيّت و قضاء سخن رفته
است.
احكام: برخى احكام اختصاص به انبيا، ائمّه و اولياى الهى دارد؛ ليكن علما
نيز به جهت شرافت و فضيلتى كه بر ديگران دارند در اين احكام به آنان ملحق شدهاند،
از قبيل:
[1] زيارت قبور علما مستحب است[13] (زيارت).
[2] كراهت نبش قبر و ويران كردن آن پس از گذشت ساليانى كه به طور معمول جسد
مىپوسد و از بين مىرود؛ ليكن قبور انبيا و امامان معصوم عليهم السّلام ـ به جهت
تعظيم شعائر دينى و پرهيز از هتك حرمت ـ از اين حكم استثنا شدهاند. برخى، اين حكم
را نسبت به قبور علما، صلحا و شهدا، بويژه در صورتى كه مزار و محل زيارت و التجاى
مردم باشند، تعميم دادهاند.[14]
[3] كراهت بازسازى قبر، احداث بنا بر آن و مسجد قرار دادن مقبره. به تصريح
برخى، قبور انبيا و ائمّه عليهم السّلام و نيز علما از اين حكم مستثنا است.[15] برخى
به استحباب نماز گزاردن نزد قبور اولياى الهى و عالمان ربانى تصريح كردهاند.[16]