عاشورا روز شهادت حسين بن على عليهما السلام و ياران فداكار و با وفاى آن
حضرت و روز تجديد حزن اهل بيت عليهم السلام و شيعيان است. از اين رو، گريه و
برپاداشتن عزاى سيد الشهداء عليه السلام و خود دارى از خوراك و ساير لذتها در اين
روز مستحب و در روايات به آن سفارش شده است.[1]
زيارت حضرت ابا عبد اللّه عليه السلام از دور و نزديك و بيتوته نزد مرقد
مطهر آن حضرت در شب عاشورا مستحب مؤكد است؛[2] چنان كه خواندن نماز عاشورا( نماز
عاشورا) در اين روز استحباب دارد.[3]
بدون شك، روزه گرفتن در روز عاشورا به قصد تبرك حرام است؛ بلكه اين عمل در
صورتى كه با علم و عمد انجام گيرد، كفر محسوب مىشود؛[4] ليكن بدون قصد تبرك، آيا
حرام است يا مكروه و يا مستحب؟ بسيارى روزه گرفتن در روز عاشورا را به جهت حزن و
اندوه بر مصيبت وارد شده بر امام حسين عليه السلام مستحب دانستهاند.[5] گروهى آن را
مستحب ندانستهاند؛ بلكه امساك از خوردن و نوشيدن را تا عصر بدون قصد روزه و خوردن
چيزى بعد از عصر را مستحب دانستهاند.[6] بنابر اين قول، روزه گرفتن مكروه مىباشد.[7]
برخى گفتهاند: روزه گرفتن در روز عاشورا اگر به عنوان خصوصيت و تأكيد روزه
در اين روز باشد، حرام ـ به حرمت تشريعى ـ است؛ ليكن اگر به عنوان عموميت استحباب
روزه در هر روز ـ جز روزهاى حرام، مانند عيد فطر ـ باشد مكروه خواهد بود.[8]
[1]تذكرة الفقهاء 6/ 193 ؛ مصباح
المتهجد/ 771
[2] الحدائق الناضرة 17/ 434 ـ 435 ؛ وسائل الشيعة 14/ 476 ـ 477 ؛
هداية الامّة 5/ 488 ـ 489