به معنايى كه
از لفظ به ذهن انسان خطور مىكند، در صورتى كه ناپايدار باشد و با تأمل از بين
برود، ظهور بدوى يا ابتدايى گويند، مانند جايى كه قرينه و شاهدى بر خلاف ظهور لفظ
وجود دارد، ليكن شخص از آن غافل است و بعد كه متوجه آن مىشود، ظهور ابتدايى از
بين مىرود و يا جايى كه شخص، بعد متوجه شود كه منشأ تبادر معناى پيشين، فزونى
افراد آن معنا بوده است، بدون آنكه لفظ براى آن معنا وضع و تعيين شده باشد. چنين
ظهورى نزد اصوليان حجت نيست. مقابل آن، ظهور مستقر قرار دارد كه حجت و معتبر است.[1]
( ظهور).
[1]اصول الفقه 2/ 129 ؛ الإنصاف فى مسائل دام فيها الخلاف
3/ 353.
ظهيره
ظَهيرَه: وقت ظهر.
در قرآن كريم،
در سه وقت، به بردگان و نيز فرزندان نابالغ امر شده است كه هنگام ورود بر مولا و
والدين اجازه بگيرند: قبل از نماز صبح و ظهيره (هنگام ظهر) كه لباس خويش را بيرون
مىآورند و بعد از نماز عشا.[1]