واژه طيّب در
قرآن كريم، صفت خوردنيها و آشاميدنيها[1]اشخاص، همچون مؤمن[2]رفتارها و گفتارها[3]
مكانها[4] و غير آنها از قبيل خاك[5]قرار گرفته است. منظور در اين نوشتار، كاربرد
نخست است.
خوردنى و
آشاميدنى طيّب؛ يعنى آنچه كه طبع غالب انسانها در مناطق و زمانهاى مختلف با نژادها
و آيينهاى متفاوت از آن تنفر ندارد؛ بلكه از خوردن و نوشيدن آن لذّت مىبرد.[6]
البته طيّب در معناى حلال، پاك و نيز چيزى كه وجودش براى انسان زيانى ندارد، مانند
هواى مطبوع و معتدل نيز به كار رفته است و به چنين هوايى هواى طيّب گفته مىشود.
در مقام نقل
حديث از امامان عليهم السّلام، چنانچه از عنوان «طيّب» استفاده شود، مراد امام
هادى عليه السّلام است.[7] از احكام عنوان ياد شده در باب اطعمه و اشربه سخن
گفتهاند.
خداوند در قرآن
كريم، در آيات متعدد از حلال بودن طيّبات سخن گفته است.[8] چنان كه در آيات زيادى به
روزى دادن طيّبات به بندگان اشاره كرده[9] و فرستادگان خود را به خوردن طيّبات دستور
داده[10] و از بهره گرفتن از خبائث(خبيث) منع كرده است.[11]
براى تشخيص
طيّب از خبيث در مواردى كه شرع مقدس بدان تصريح نكرده است، به عرف متوسط ـ عرف
بدور از افراط و تفريط كه نه اهل دقت در حدّ وسواس است و نه بى مبالات و مسامحه گر
ـ رجوع مىشود. در موارد شك نيز اصل حليّت جارى مىگردد.[12]